Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas88
Hejsan jag undrar om det är nån här som kanske kan ta en bild på sin motor en B230F där jag kan få se vart spjällhuset sitter jag skulle behöva ta ner det och göra rent det för tomgången är på 1500 varv så fort man startar motorn.. så jag skulle bli glad om man kanske kunde få se en bild på var den sitter??
Användarvisningsbild
av lilleman
hej har ingen bild men spjällhuset sitter där slangen från luftrenaren ansluter.dufår ta loss gasstaget och sladden till mikrobrytaren och sedan sitter huset med 3 stycken muttrar lossa försiktigt så kanske packningen håller när du får av slangen till luftrenaren så ser du spjället du kan ju tvätta rent utan att demontera huset.själv brukar jag rengöra med diesel och en pensel.ha de gott :D
Användarvisningsbild
av andreas88
Är det slangen från luftfilterhuset du menar?? en stor ganska tjock svart slang som går från luftburken och från luftmassemätaren? sitter spjällhuset där den slanger fäster??. och måste man ta loss gasarmen? och hur sitter den??
Användarvisningsbild
av lilleman
det stämmer att det är den tjocka plastslangen du skruvar loss den slangen där den ansluter till motorn detta är spjällhuset när slangen är borta så titta in där slangen var ansluten så ser du spjället.om du rengör utan att demontera spjällhuset så behöver du inte lossa gasstaget.staget har en plastled i varje ende titta på plastledens kulformade ende så är där ett litet knäppe som du lossar i ena kanten efter du har lossat detta så bend med en skruvmejsel mellan spjällhuset och staget :)
Användarvisningsbild
av andreas88
Tackar så mycket...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Finns ingen anledning att märka upp den på nån modell. Man får vara riktigt klantig om man ska sätta det fel, och det märker man väl när man ska sätta dit gasstaget. Det går nog inte ens, hålen bildar inte en liksidig triangel vad jag minns.
Men det är naturligtvis inte fel att märka upp saker innan man tar loss dem om man är osäker...
av Hemulen
Extrainfo. Du har en justerskruv på vänster sida,har jag inte fel så ska du justera så att spjället precis stänger och sedan spjällägesgivaren på höger sida så att du kan höra ett klick när du vrider ytterst lite på gasrullen. :D
av Hemulen
Hej igen. Om du hade en sotkaka eller tjock sotrand så kan det vara så att tidigare ägare eller verkstad har justerat efter det, istället för att rengöra spjällhuset.Nu när du rengjort så blir det en glipa i spjället,stänger inte riktigt. Så var det på min bil. 8)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Hemulen skrev:Hej igen. Om du hade en sotkaka eller tjock sotrand så kan det vara så att tidigare ägare eller verkstad har justerat efter det, istället för att rengöra spjällhuset.Nu när du rengjort så blir det en glipa i spjället,stänger inte riktigt. Så var det på min bil. 8)
Det ska vara en liten glipa... Med spjällkontakten demonterad och klämmorna på kontakten till densamma kortslutna (motsvarande tomgång) samt att slagen till/från tomgångsventilen är pluggad, skall spjället (med varm motor) släppa igenom luft så grundtomgången ligger på mellan 480 & 520 rpm.

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android