Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Otroligt att man kan tycka så olika. Taklinjen gillar jag skarpt - men fronten...
av sweborn
Det hade varit intressant att vara en fluga på väggen när "de som bestämmer" bestämde sig för V60:s front. Hur gick resonemanget?

"Jag tycker om smält smör"
"Jag tycker om tapirer"
"Jag tycker att en ful front säljer fler bilar"
"Eftersom V60 blir billigare än tyskarna måste fronten vara ful, annars är det inte trovärdigt"
"Jag tycker fronten är snygg"
"Den här fronten är billigast att tillverka, tuff skit att den är ful"
"Oj då, jag glömde visst titta på fronten"
av Steff 99
Ungefär samma diskussion föregick säkert när bakdelen kom till på V70II som inte tillhör bilvärldens bäst designade.
V60 har då en bättre helhets design.
Men smaken är som baken ..."klyven"
av grålle1
För mig vore det konstigt att välja mellan V60 och V70, så olika bilar.
Jag hade en V70N (-01) innan och tyckte inte att jag hade behov av så stor bil längre nu när barnvagnstiden är förbi, valet stod då som för så många andra mellan A4, 3-serien, C-klass, V60, eller någon billigare bil.... Valde V60 för att jag gillar designen och tyckte det blev mycket bil för pengarna.
Om jag hade behov av större bil hade jag valt mellan V70, A6, Passat etc... och sannolikt hade det inte blivit en V70 för den designen faller mig inte alls i smaken.
Men som sagt att diskutera smak blir ganska oviktigt då det ju är just smak, det man kan konstatera med V60 är att det uppenbart är design som väcker känslor, både älska och hata....

Mina erfarenheter hittils är att jag är helnöjd. Om jag jämför med min V70N så känns V60'n klart rymligare i kupén framtill och barnen (6 och 8år ) sitter kungligt bak i sina integrerade stolar. Körglädjen är inte på samma planet som min V70N (trots 50hk mindre), blev också smått chockad över hur stor skillnad det var mot den V70II som jag hade som hyrbil häromveckan (inte alls så precis i styrningen och allmänt tung och klumpig i jämförelse). Vad gäller bagaget så är det helt klart mindre än i min V70N (och ännu mindre än i V70II såklart), men det är mycket flexiblare och enklare att hantera med fällning av säte. Köpte ny cykel häromdagen och konstaterade nöjt att två handgrepp senare låg cykeln på plats (28" hybrid i storlek Xl) jämfört med 8 handgrepp i min V70N för att få in motsvarande cykel. Och skulle inte bagaget räcka till så har jag takbox. (Men som sagt om jag hade behov av stooort bagage ofta så skulle jag INTE valt V60). Andra saker som jag är grymt nöjd med är Bluetoth telefonen och aktiva kurvljus, standard redan på momentum men dyrt tillval för många konkurrenter. Det negativa hittills är en del brister i byggkvalitén, har haft inne bilen för en del justeringar och åtgärder på saker som inte var helt rätt från fabrik: (snedmonterad baklucka (vilket alla V60 verkar ha), likaså motorhuv, luftriktare i grillen som satt fel, clips till drivaxel m.m) det känns långt ifrån premium med sådana skitfel även om de var lätta att åtgärda.

Lycka till med valet!
Användarvisningsbild
av apersson850
Baksätesfällningen är nog likadan i V70II, för det är bara två handgrepp där också. Ett för varje ryggstödssektion. Eller ja, till höger fäller man två sektioner samtidigt.
Intressant det här att V60 upplevs som annorlunda att köra. Tittar man under bilarna ser det likadant ut.
Kanske skiljer på material i bussningar, fjädringsväg och sådana detaljer.
Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:Intressant det här att V60 upplevs som annorlunda att köra. Tittar man under bilarna ser det likadant ut.
Kanske skiljer på material i bussningar, fjädringsväg och sådana detaljer.
V60 KÄNNS mycket fastare och direktare i styrningen. Man skall inte underskatta känslor men jag är inte helt säker på att köregenskaperna trots detta är så mycket bättre än V70, de V60 jag kört är på gränsen till överstyrda och det är ingen trevlig känsla när det börjar gå lite fort i kurvorna. Det är säkerligen hårdare bussningar etc. i V60, det är väl en av orsakerna till att den dras med lite väl hög ljudnivå invädigt enligt min smal.

Att jämföra V60 med V70N som någon gjort ovan bemödar jag mig inte ens med att kommentera, det skiljer ju 10år mellan bilarna.

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Om V60 känns direktare i styrningen är det förstås för att den gränsar till att vara överstyrd, enligt vad ni skriver, ni som provat. Jag har kört V60 så lite, så jag vet knappt. Jag gillade den inte nåt vidare i alla fall, när det gällde köregenskaper.

Men en överstyrd bil tar ju styrning snabbare. Antalet rattvarv mellan fulla utslag anges vara detsamma, så där ligger inte skillnaden. Med min gamla 854 Turbo kan jag välja själv om den ska vara under-, neutral- eller överstyrd. Det justerar man med gaspådraget. Fungerar utmärkt om man är med på noterna.
Användarvisningsbild
av bahzookah
Sådär! Efter en dryg veckas våndande, funderande, räknande, provkörande och x antal besök hos olika volvohandlare så kom jag till slut till ett beslut. Valet föll på V60, främst på grund av att den känns mycket roligare att köra och att den är (i mitt tycke) snyggare och känns som (och är) en modernare bil. Främsta nackdelen är ju uppenbart bagageutrymmet, därav mitt velande mellan V60 och V70. Men jag tänkte som så att i dagsläget har jag inte behov av ett jättebagage, och om framtiden vill annat så får jag anpassa mig då. Alt. så inser jag (som vissa redan anser) att en V60 faktiskt kan räcka till även för en liten familj.

Bilen jag beställt är en V60 T3 R-Design, Vit, Mörkt R-helläder, HP stereo uppgradering 7" m. RTI-förberedelse, 5 mörktonade rutor, El-infällbara ytterbaclspeglar med markbelysning, Aut. avbländande innerbackspegel, Vinterdäck på 16" Oden alufälg.

Nu återstår bara att vänta.

Tack för alla tankar och synpunkter. Även om det är en själv som väljer och tycker i slutändan så är det intressant att höra andras erfarenheter (och i vissa fall åsikter).
av Lövet
bahzookah skrev: Bilen jag beställt är en V60 T3 R-Design, Vit, Mörkt R-helläder, HP stereo uppgradering 7" m. RTI-förberedelse, 5 mörktonade rutor, El-infällbara ytterbaclspeglar med markbelysning, Aut. avbländande innerbackspegel, Vinterdäck på 16" Oden alufälg.
Den blir finemang den bilen!
av Lazy
bahzookah skrev:Sådär! Efter en dryg veckas våndande, funderande, räknande, provkörande och x antal besök hos olika volvohandlare så kom jag till slut till ett beslut. Valet föll på V60, främst på grund av att den känns mycket roligare att köra och att den är (i mitt tycke) snyggare och känns som (och är) en modernare bil. Främsta nackdelen är ju uppenbart bagageutrymmet, därav mitt velande mellan V60 och V70. Men jag tänkte som så att i dagsläget har jag inte behov av ett jättebagage, och om framtiden vill annat så får jag anpassa mig då. Alt. så inser jag (som vissa redan anser) att en V60 faktiskt kan räcka till även för en liten familj.

Bilen jag beställt är en V60 T3 R-Design, Vit, Mörkt R-helläder, HP stereo uppgradering 7" m. RTI-förberedelse, 5 mörktonade rutor, El-infällbara ytterbaclspeglar med markbelysning, Aut. avbländande innerbackspegel, Vinterdäck på 16" Oden alufälg.

Nu återstår bara att vänta.

Tack för alla tankar och synpunkter. Även om det är en själv som väljer och tycker i slutändan så är det intressant att höra andras erfarenheter (och i vissa fall åsikter).
Du har gjort ett bra val med V60, jag är supernöjd efter ca.1500mil med min. :lol:

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]