Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jiim
erikn skrev:Går den ojämnt på tomgång? Min bil tjöt ett tag, och det var insugspackningen. Iom att den sög tjuvluft så var tomgången ojämn.
Ja lite ojämnt går den allt på tomgången. och av ljudet att döma så kommer de från insuget nånstans. får väl riva lös de och kika!
Användarvisningsbild
av erikn
Prova med startgas. Alltså spruta med startgas rund insuget när den går på tomgång. Ökar den då i varv så suger den tjuvluft.
av Jiim
Rev lös insuget idag, och packningen va lite dålig. så får ta och byta och hoppas de blir bättre. men om de skulle va generatorn eller servopumpen, finns de nå sätt att fixa de då eller är de bara byta?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Eftersom det troligen i det fallet rör sig om lagerfel så är nog byte det bästa.

Mvh GK
av Jiim
Bytte insugspackning, fick bättre tomgång men den tjuter fortfarande. så krängde lös servoremmen men de vart inte heller nån skillnad
av Rådlös
Har du prövat med ett stetoskop? Du behöver alltså inte något riktigt "medicinskt" stetoskop. En bit av en trädgårdsslang duger utmärkt. Eller samma typ av slang som hör till vindrutespolarna. (Finns på välsorterade bensinstationer) Ena änden mot (i) örat och den andra mot misstänkta enheter. Sätt bomull i det andra örat så du inte blir missledd av ljud från fel håll. Slangen riktar ljudet så att mycket ljud vid sidan skärmas av och inte hörs så bra. Tänk på att också vara försiktig vid roterande remmar och fläkten mm.
av Jiim
Rådlös skrev:Har du prövat med ett stetoskop? Du behöver alltså inte något riktigt "medicinskt" stetoskop. En bit av en trädgårdsslang duger utmärkt. Eller samma typ av slang som hör till vindrutespolarna. (Finns på välsorterade bensinstationer) Ena änden mot (i) örat och den andra mot misstänkta enheter. Sätt bomull i det andra örat så du inte blir missledd av ljud från fel håll. Slangen riktar ljudet så att mycket ljud vid sidan skärmas av och inte hörs så bra. Tänk på att också vara försiktig vid roterande remmar och fläkten mm.
De där va bland de smartaste jag hört på länge! ska provas direkt imorgon!

Tack för tipset
Användarvisningsbild
av Hygglo
Jag hade ett tjutande ljud i min 940 förr och efter mycket letande så hittade jag det.
Det var aluminium slangen som går från grenröret till insuget som hoppat ur sitt fäste och låg an mot nedre remskivan.
Ljudet var skitsvårt att lokalisera då man tyckte det kom från ovansidan på motorn.
av Jiim
Provat med att spruta startgas runt insug och så men de vart ingen skillnad, sen tog jag lös remen till generatorn. och inte nån skillnad där heller. och de låter ju som att de kommer från insuget. kan de va nå med avgasreningstjaffset eller liknande?

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]