Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av P165B
På en av mina 245 -93 så har torkarmotorn för framrutan börjat gå långsammare, nästan så den stannar. Kan tänka mej att en ny torkarmotor kostar mer än "det smakar". Att gå på skroten och köpa en lika sliten motor tänker jag inte göra. Problemet ska lösas eftersom jag behåller alla mina fordon. Tänker börja med att smörja länkage och axlar samt byta intervallrelä, innan jag öppnar elmotorn. Om det nu inte är jordfel eller intervallrelä som felar, vad byter man i själva motorn? Kol, lagringar eller något annat som ni vet är ett vanligt problem?
av Arne
Det är ju enkelt att byta torkarmotor på 240, om en från skroten håller i två år är det väl inte hela världen att man måste byta den igen. Länkaget till torkarna består av vajrar och inga länkstag.
Konstigt.
Jag har iaf länkstag från motorn till hö torkare.
Sedan ett som går vidare till vä torkare.
Dessa stag är förbundna med varandra och ut till torkarna med vajrar.
Men det kanske är nå´t special på 88-orna.
Fast jag har ju 2 st som det är likadant på förståss... ?:-/
av Amarace
Det är som NisseHult säger, på motorns axel är det en arm fastskruvad, från den går det ett stag till första torkaren och sedan vidare till nästa torkare med vajrar.

För egen del så tycker jag det oftast är magneterna som lossnar på motorn samt att det är torrt så det går tungt, dels i motorns axel och dels där torkararmarna går genom karossen.
P165B skrev:På en av mina 245 -93 så har torkarmotorn för framrutan börjat gå långsammare, nästan så den stannar. Kan tänka mej att en ny torkarmotor kostar mer än "det smakar". Att gå på skroten och köpa en lika sliten motor tänker jag inte göra. Problemet ska lösas eftersom jag behåller alla mina fordon. Tänker börja med att smörja länkage och axlar samt byta intervallrelä, innan jag öppnar elmotorn. Om det nu inte är jordfel eller intervallrelä som felar, vad byter man i själva motorn? Kol, lagringar eller något annat som ni vet är ett vanligt problem?

Nu är jag sent ute som vanligt, men ändå;

Min torkarmotor lade av (spräckta magneter) och jag hade också tänkt renovera tills jag såg hur fantastiskt enkel fastsättningen är. Det är bara att lossa klädseln under handskfacket så ser man staget på undersidan. Pilla bort en låsbricka och ta ner staget, skruva loss bulten som kommer fram. Sen har du bara 3 bultar från ovansidan att ta bort.

Jag betalade 200 spänn för en komplett torkarmotor på skroten och den funkar klockrent.
av Gmer
Hej,

Jag fick också problem med torkarmotorn, säkringen gick och den stannade, bytte säkringen men det hjälpte inte, efter ett antal säkringar så köpte jag en ny motor på skroten. VOLVO 245 1990

Den nya torkarmotorn gick ett tag sedan hände samma sak igen. slutsatsen är ju då självklar, den gamla torkarmotorn var det inget fel på tydligen, eftersom samma problem upprerade sig med den nya motorn ?:-/

Testade en sak för att helt utesluta att det inte är något fel på torkarmotorn, satte dit en spik iställett för säkringen, motorn gick men spiken blev så klart glödhet.

Vad säger era erfarenheter, själv är jag nybörjare :oops:
av Rådlös
Blev spiken glödhet så har du ju något som bromsar motorn hela tiden. (Jag hoppas du inte har det så kontinuerligt?)

Ta loss motorn och kör den löst i fria luften direkt från batteriet utan torkare och länkar etc. Går den trögt då och blir varm, så är den trasig. Har du tillgång till en Amperemeter så mät strömmen. Jag har inte rätt värde just nu, men det skall absolut inte vara mer än säkringen i panelen. Om det tycks OK, så är det länkar m.m. som kärvar. Jag fick byta mina lagringar till axlarna och genomförningen, men det är tämligen länge sedan på en 245 -92.
Användarvisningsbild
av Hygglo
Lyfter en gammal tråd.
Bra beskrivet ovan hur och vart man lossar torkarmotorn.
Men måste man ta bort hela instrumentpanelen för att komma åt att lossa torkar stag/vajer på förarsidan?
Tycker min torkare går lite segt så jag tänkte serva alla rörliga delar. Samtidigt så händer det att mina torkare stannar ibland, och när dom stannar så gör dom det alltid i hemma läget så jag funderar på om det är nån hemmaläges givare eller nåt sånt som kan spöka..
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]