Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
apersson: Det stör mig när jag vill ha roligt på snö. Det går med "urkopplad" dstc att få 1 sladd - men du kan aldrig göra en riktningsförändring med hjälp av retursladd. Gasen stryps när du lägger om ratten.

I vardagstrafik eller för ren framkomlighet stör inte detta men jag brukar försöka ha lite kul bakom ratten också. Detta var en av huvudanledningarna till att jag inte var nöjd med min S40N T5 AWD - den levererade inte på snö.
av rojo8515
Jag tror det är ett klokt val från Volvos ingenjörer att det inte går att stänga av antisladdsystemet. Det är inte meningen att vi ska leka och sladda omkring med bilarna nu när det är 2011. Trafiksäkerheten går först, leka får vi göra någon annan stans.
Användarvisningsbild
av apersson850
andreas_lofgren skrev:Det stör mig när jag vill ha roligt på snö.
OK, då förstår jag. Det där beteendet har vi nog alla i någon period, men det går över med tilltagande ålder, har jag märkt. Nu vill det till hårigare upplevelser än kasa lite på allmänna vägar för att det ska ge någon kick, så det har jag slutat med.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vart skriver Andreas att han sladdar runt på allmän väg? Och vem annan än han själv kan avgöra vad han tycker är roligt??
Alla tycker vi ju olika!
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag antog det, för han skrev inte att det var någon annanstans. Det är dessutom det vanligaste, för det är svårt att kasa på snö på annan plats än på vägar, om man inte ska slå sönder någonting. Racerbanor brukar inte vara tillgängliga för snöåka. Så det var bara det troligaste som jag antog.
Jag lägger mig heller inte i vad han tycker är roligt, jag beskrev bara vad jag tycker är roligt, något som också förklarade i någon mån varför jag inte haft något problem med DSTC. Inte än, i alla fall.
av AllanB
Ska man vara lite fördomsfull borde bara x1:an och kanske tiguan kunna matcha xc60:n komfortmässigt, eller? har inte kört nån av bilarna så jag kan inte uttala mig i övrigt. Hade de nån sammanställning där de motiverade varför xc60:n kom så långt ner? skrev de nått om fyrhjulssystemen, jag har fått uppfattningen att volvos är en av de bättre?
Nää, kanske blir en sväng till kia i helgen trots allt...

OT. Vill jag va lite busig brukar jag sladda på stora parkeringar men det kanske räknas som allmän väg, jag vet inte. Sjukt kul men man får akta sig för stolpar och det är inte lika uppskattat av min omgivning har jag märkt :roll: .
av erikx
Denna tidning (4wheel drive), eller vad man nu skall kalla dem, verkar inte ha "alla hästarna hemma". Jag hittade ett test i TV som jag tycker är mer relevant. Tyvärr något år på nacken. XC60 fick 70 poäng, tvåa efter Audi Q5 på 71 poäng, men före Free Lander, Forester och CRV. Skoda var inte med i detta test då modellen inte fanns då. Har ändå svårt att tro att Skoda hade vunnit även om modellen hade funnits.

För de som är intresserade:

http://www.teknikensvarld.se/files/0826 ... rester.pdf

Ja Vparts har generellt bra grejer.

Ja det ska sitta en vacuumslang som går till[…]

Ok tack för svaret. Kollade tändstiften […]

Koppling föll i golvet

Nivån såg bra ut. Har nu beställ[…]