Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FarreC
Hej!
Jag är ny i forumet och tänkte dela med mig lite bilder på min 240 som jag nyligen har köpt.

Bilen är -87 med B200E(tror jag det hette) och är körd 14 tusen mil (148900km), 1 ägare, komplett servicehistoria och endast sommarkörd de senaste 10-15 åren. Förra ägaren var en tant som hade den här som andra-bil och hon använde den endast på somrarna då "den va så kass vinterbil" .Så jag kände mig nästan tvungen att köpa den :P
Jag bläddrade lite snabbt genom serviceboken och såg att kamremen va bytt vid 101 tusen km.. skönt och slippa det tänkte jag.. sen kollade jag datumet.. 1997!!! Den rullade alltså med 14 år gammal kamrem.
Så det blev att byta kamrem och göra en liten service. Kamrem, spänrulle, fläktremmar, stift, luftfilter, ventilkåpspackning, Olja och filter.

Här kommer några bilder.

bilen vid köp
Bild

Bild

inne i garaget för service
Bild

Ny kamrem och spännare på plats
Bild
Bild

Kammen såg väldigt bra ut!
Bild
Bild

Lite bilder på inredning
Bild
Bild
Bild
Bild

utsidan
Bild
Bild
Bild

/Farre
Senast redigerad av 1 FarreC, redigerad totalt 0 gånger.
av 2444ever
Ser väldigt fin ut. Shit, när jag ser bilder på såna här märker jag att jag fortfarande inte kommit över min kära 88a som gick ur tiden förra året.
Var en perfekt vinterbil tyckte jag, stabil och bra, lätt o styra med sladd.
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Bara att gratulera. Det är ju bara att konstatera att den bilen går aldrig ur tiden. Alla vi som haft en tidigare får ett sug i magen när man ser att det fortfarande rullar så här fina exemplar. / Clas 8)
av Rådlös
När man läser det här: "den va så kass vinterbil" så undrar man vad vederbörande har för krav eller definition på en vinterbil? Visst, den är inte 4wd, men för övrigt är väl en 240 så nära idealet för vinterbil som man kan komma.
av rd350
Fin vagn! Lite ovanlig utrustningsnivå... Insprutare, stora värmepaketet men ingen servo. Måste vara nån specialare, har aldrig sett varianten. Visst är det en bra vinterbil!, jag kör bara med min på vintern, betydligt "snällare" med bakändan än tex 744 och fastnar inte så lätt i dikena som den (va man nu ska där och göra :???: )
av FarreC
Tack grabbar! Kul att ni gillar den! :) Den är faktiskt i fint skick. Inte mint condish pga en buckla på vb dörren men annars är den en av de finare som fortfarande rullar :)
Man får inte glömma att förra ägaren som tyckte den va så kass vinterbil var en 65årig tant :)

rd350: Jag har inte riktigt koll på vad som är vanlig på dessa bilar. Hur vet man att den har "stora värmepaketet"?

Ps. Jag har en känsla att jag kanske inte kommer att ha råd och ha kvar så om någon är intresserad ( helst en pedant som kan hålla den i befintliga skicket eller förbättrar det) är det bara ge ett bud via pm :)

MVH
av rd350
"stora värmepaketet" innebär att bilen är förberedd för ac, betydligt bättre "flås" i fläktsysytemet. Jämför reglagen till värme o fläkt i din bil med nån annan 240 så ser du skillnaden. Om det är en 200e motor är nog bilen avsedd för Italien eller nåt ditåt från början. En 87a gl hade i sverige antingen 230f eller 230k motor. gle och glt hade 230e. Oftast (alltid) hade också gl 87orna servostyrning. 88 däremot fanns det gl med fyrväxlat och utan servo. Syns i motorn att din bil är välservad, behåll den, du lär inte köra billigare med nåt annat!
Användarvisningsbild
av tobberebel
FarreC skrev:Tack grabbar! Kul att ni gillar den! :) Den är faktiskt i fint skick. Inte mint condish pga en buckla på vb dörren men annars är den en av de finare som fortfarande rullar :)
Man får inte glömma att förra ägaren som tyckte den va så kass vinterbil var en 65årig tant :)

rd350: Jag har inte riktigt koll på vad som är vanlig på dessa bilar. Hur vet man att den har "stora värmepaketet"?

Ps. Jag har en känsla att jag kanske inte kommer att ha råd och ha kvar så om någon är intresserad ( helst en pedant som kan hålla den i befintliga skicket eller förbättrar det) är det bara ge ett bud via pm :)

MVH
Den ser riktigt fin ut =) hur mycket ska du ha för den? =)

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däc[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är […]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]