Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av buicksuper
Hej

Jag har precis köpt en 850 turbo -94 automat.
Har nyss besiktat den men fick några tvåor:
Spräckt vindruta
Frambroms anliggande
Oljeläckage motor

Det jag undrar över är oljeläckaget, vad jag har läst på detta eminenta forum så ska man göra rent oljefälla m.m
Jag har plockat isär allt och det var bra men när jag tittar så kommer det olja under bilen - kan ej tro att det är packboxen mellan motor och växellåda.
Besiktningsmannen sa att det var kom olja ur oljestickshålet - det har jag tätat nu.
Ligger jag under bilen och tittar så droppar det ovanför oljestickshålet - jag har funderat på vad som kan läcka däruppe men inte kommit på något.

Så är det någon som har ett svar - vore det bra.

Mvh
Bosse
Användarvisningsbild
av buicksuper
Nu har man plockat ner insuget 4 gånger - nu tror jag att jag har hittat felet med oljeläckaget.

1.Började med att byta alla slangklämmor runt oljefällan - satte ihop och provade = oljeläckage.
2. Bytte två slangar som jag trodde var för hårda - satte ihop och provade = oljeläckage.
3. Tog bort oljesticksröret tätade och kollade så att det inte läckte vid oljefällan - satte ihop och provade = oljeläckage.

4. Nu började jag fundera om det var en spricka i blocket - men jag tyckte det var lite långsökt. Nu hittade jag ett gängat hål till vänster om oljesticksröret - där skruvade jag i en skruv med siliconpackning på tub.
Sen tog jag siliconpackningen och hade det på skruven till staget för insuget. Jag tror oljan kom från det gängade hålet - nu verkar det som om det är tätt men jag får kolla i morgon om det är tätt - har hunnit köra några varv runt kvarteret och det håller tätt än så länge. :)

Det är svårt att se när insuget sitter mitt i vägen.
av hullan
Jag är inte riktigt med - hittade du ett öppet gängat hål rakt in i blocket där det inte satt något?

staget till insuget?

Utveckla gärna - vart läckte det?
Användarvisningsbild
av buicksuper
Ska försöka förklara bättre:

Om man ska ta bort insuget så sitter oljesticksröret fastskruvat i insuget - underifrån. Innanför oljesticksröret sitter det ett stag som sitter fastskruvat i insuget och blocket - dom första gångerna jag testade så skruvade jag inte åt skruven till staget i blocket för jag tänkte att det gör jag senare - men sista gången jag skruvade ner insug m.m så var det torrt uppe vid olje fällan men det var blött nedanför stagets skruv - så det var därför jag tryckte siliconpackning i skruvhålet och drog åt skruven.
Jag drog åt oljetrycksgivaren också samtidigt och satte i en skruv i ett gängat hål till vänster om oljesticksröret.

Har varit ut och varmkört bilen idag och den läcker ingen olja. :)

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, ja[…]