Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Xeonn
Var ute idag och påvägen hem märkte jag bilen började "vibbrera" lite och lät väldigt högt och man hör ett "klunk" ljud vid ojäm väg, t ex små gropar.

När jag kom hem såg jag sedan att höger fäste som håller upp slutröret eller om det är ljuddämaren? (stor sak innan slutröret)

Vad kan vara fel, börja den låta så dant för fästet håller på gå av eller har det även gått hål på ljuddämparen? Vågar knappt köra med den nu men känns som jag måste in med den på verkstad asap
av skruvo
Hej, du glömde nog skriva klart vad du menade med det högra fästet?

Om det fästet är trasigt märker du det lätt genom att avgasröret är löst om du känner på det på slutkröken ibak. Men fästet gör inte att bilen låter mer utan det är säkert hål någonstans eller avrostat. Så kolla över hela röret å ryck och känn i det så hittar du säkert vart felet ligger.
av skruvo
Det där fästet ser ut att ha gjort sitt, smäller nog av när som helst. Har du kollat det andra fästet på den andra ljuddämparn? Annars är det bara kolla över hela röret för att se vart det inte sitter ordentligt och är trasigt.
av bodhii
Kolla även svetsen mellan slutrör och ljuddämparen! Brukar spricka i svetsen och då får du fina muller. Men som ovanstående säger, köp nya gummiupphängningar omgående.
av Xeonn
Andra fästet ser helt ut, så det är inte rekomendera att köra med? Jag kan inget sånt här så det måste bli åka till en verkstad men vågar man ens köra som det är nu, västa som kan hända är väl att jag tappar avgassystemet och det är ju aldrig nån höjdare.
av bodhii
Åk inte till verkstad, åk till biltema och köp guimmiupphängningar, kostar kanske 249 spänn eller dylikt, jättelätt att byta, bara byta en i taget, och byt alla som har sprickor. Du sliter av den gamla och trär på den nya bara!

Vet inte om upphängningarna ingår i monteringssatsen.
Men här är art.nr från biltema.
919729 MONTERINGSSATS VOLVO
av Xeonn
Slutade med jag fick byta ut ljuddämparen och lite andra rör pga av rost samt monsteringsatsen.

Nu låter den som den ska igen, inte som nån 18årig volvo-raggare :p

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr[…]

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]