Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnuz
Vänstra torkarmotorn fungerar inte som den ska, den har kunnat röra sig lite förut, men nu verkar det som det bara surrar, torkaren rör sig inte. Är det byta motor som gäller eller kan man få igång den på något sätt, de där torkarmotorerna är ju inte så billiga.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag fick igång min högra, lite pilligt men det går! Tror det är lättare att komma åt den vänstra också.
När jag fick ut motorn pillade jag isär motor/växelhuset av plast och tog bort gammalt fett och i med nytt. Var noga så kugghjulen hamnar exakt rätt vid återmonteringen, annars kan det bli konstigt :D
http://www.haynes.se/ har duktigt detaljerade handböcker. I min S70 har jag valt att ta avaktivera funktionen efter att ena motorn la av. Tagit bort torkarbladen, snört ihop slangarna med buntband o ska nu i veckan limma fast ett par täcklock efter att ha tagit bort drivaxlarna till torkarna.

Efter att ha läst i boken o fått "tips" från Bilia så är detta den enkla vägen att gå. Nya motorer kostar ~3000:- styck o det är mycket meck att byta.
Användarvisningsbild
av taxi
Så mycket meck är det inte, och räcker det med att byta fett så blir det ju typ gratis. Men det är ju upp till var och en hur man vill gå tillväga, antingen har man tid och lust eller så har man det inte :D
taxi skrev:Så mycket meck är det inte, och räcker det med att byta fett så blir det ju typ gratis. Men det är ju upp till var och en hur man vill gå tillväga, antingen har man tid och lust eller så har man det inte :D
I min S70 tar Haynesboken en o en halv sida för att beskriva hur man gör.. inkl att ta bort EDI-box mm mm.. det kallar iaf jag mkt meck, men som sagt så är ju allt individuellt.
Jag hade ett annat problem med Strålkastartorkaren på höger sida i en V70, 1999: den kröp fram över strålkastaren och stannade. Vid nästa start kunde den krypa lite till: Då tog jag bort motorn (med mycket besvär!), rengjorde allt, fettade in allt, och bytte ut PTC motståndet (som räddar elmotorn om armen fastnat, tex pga is). Det var PTC motståndet som slutat fungera. Jag satte istället in en "PolySwitch", som fungerar på likande sätt (finns hos ELFA). Och sedan funkade allt igen! Efter en månad fick jag göra samma reparation på vänster sida.

Jag väcker upp den här tråden igen[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Har bilen ingen app för att visa den aktuella[…]

Tack för infon :) Ja detta verkar ju vara ett[…]

Volvo Assistans - och sedan?

Åldersgränsen är borttagen: Volvo[…]