Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bahzookah
Hej alla glada Volvoiter. Det här är säkert ett redan avhandlat ämne i detta forum men jag skulle ändå vilja lätta mitt hjärta och höra era åsikter. Jag står i färd med att byta bil framöver och har då länge suktat efter en V60, vilket jag tycker är en riktigt fin bil. Har då tänkt främst Summum, men även R-design skulle vara kul. T3 räcker för mina behov.

Men på senare dar så har jag även börjat titta mer o mer på V70, men endast med R-design, utan detta paket så är det en ganska tråkig bil jmf med V70. Där blir det isf T4 motorn. Dessutom har ju V70 fått ett litet Facelift nu (iaf på insidan) och känns rättså ombonad.

Till saken hör också att jag får bättre rabatt på V70 T4 R än på V60 T3 R, vilket innebär att det blir ungefär samma pris för dessa båda pjäser (V60 ett par tusen mer!)
Enda tillvalen jag tänkt göra är HP uppgradering med 7", samt 5 mörka rutor (gäller båda bilarna)

Vill jag nyttja kampanjen med vinterdäck på köpet har jag till helgen att bestämma mig.

Vad skulle ni valt? Jag har i dagsläget inga egentliga jättebehov av lastutrymme, men man vet ju aldrig om det kommer komma ungar framöver. Och rent allmänt händer det ju då och då att man har nytta av det.
Användarvisningsbild
av Momentum
bahzookah skrev: Enda tillvalen jag tänkt göra är HP uppgradering med 7", samt 5 mörka rutor (gäller båda bilarna)
Om man bygger en bil på webben så läggs VOC (Volvo On Call) automatisk till (7500kr) om man lägger till Multimedia 7'' - vilket känns märkligt
De mörka rutorna på V70 är inte speciellt mörka
Användarvisningsbild
av msi
Hämtade ut min V60 T3 Summum i fredags och har väl inte hunnit komma på alla för- och nackdelar ännu. Det är dock en fantastiskt fin bil att köra och åka med i som jag varmt rekommenderar. Jag resonerade lite som du att jag sällan har stort behov av att lasta mycket så bilen fyller familjens behov väl. Har dock inga småbarn längre som kräver barnvagnar eller barnstolar.

Min lösning för tillfälliga behov av att lasta mycket var att beställa ett delbart drag så jag kan haka på ett släp ibland.

Det är nog ingen tvekan om att V60 är en lite roligare bil än V70 utan att för den skull förta något av alla de fördelar som finns med en stor och rymlig bil. Dessutom är den nya V70 rätt fint upphottad designmässigt men inte går det upp mot det sportigare utseendet på en V60.

HP 7" är verkligen att rekommendera. Den större skärmen gör stor skillnad och dessutom får man möjlighet att fylla DVD-skivor med musik om man vill. Fast själv kopplade jag in en 160 Gb hårddisk istället.

Backkameran känns också som ett trevligt tillval med lite dålig sikt bakåt. Sambon som är kortare uppskattar det speciellt mycket.
Användarvisningsbild
av MartinS
Provkör och bilda dig en uppfattning själv, du kommer säkert veta vilken det känns bäst med efteråt.

Själv skulle jag valt V70'n då den är större och bekvämare att åka i (lägre ljudnivå och mer påkostad inredning). V60 kan upplevas som bättre på vägen men jag tror det är lite en känsla bara då den är på gränsen till överstyrd.

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Bakåtsikten i XC70 är ganska bra. Jag har backkamera i alla fall, eftersom jag ganska ofta backar till släpkärror. I de gamla bilarna körde jag med "tactile feedback", men det vill jag inte med en ny bil.

Jag har kört V60 också. Jämfört med XC70 känns sikten bakåt i en V60 som när jag första gången försökte se var jag befann mig med en pansarbandvagn...
Användarvisningsbild
av Gurra82
Behöver du inte den större V70 skulle jag valt V60 alla dagar i veckan
Användarvisningsbild
av na96gen
Ut och prova båda två först, välj sedan med hjärtat vilken du vill ha.
Men är du i behova av lastutrymme så gå på en V70.
Kommer det barn framöver så har du ett jätte bra argument att byta bil igen då.. :lol:

Så jag skulle valt en V60 R-Design.. Men som tre barns far får jag hålla mig till en V70 :???:
av Biltoken
Det är faktiskt ett ganska lätt val:

Komfort och utrymme = V70

Design (utseende) = V60

Man skulle också kunna vara lite elak och gå djupare:

Folkhem och solidaritet (en i mängden) = V70

Modernare och inte lika solidarisk = V60
av Lövet
Själv tycker jag att designen på V60 är en av anleningarna till att välja bort den. Klarar fortfarande inte av "smält-i-solen" fronten. Dess stora trumf mot V70 skulle jag säga är körglädjen. Det känns som den väger 500kg mindre än V70.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag gillar inte taklinjen. Jag tycker den ger intryck av att formgivaren aldrig blev klar över om det var en kupé eller kombi han skulle göra, så han gav upp någonstans mellan hötapparna, och lät det vara en halvmesyr. Bilen saknar identitet. Varken eller.

Men det är jag, det.
3G släcks

De flesta SIM-kort fungerar idag på alla ope[…]

Trasig Renault Scenic

Varit ute och grejat lite idag också. Kö[…]

Vad är det för bil???

Inkörning av ny V60 T6 2026

Vi bilägare skriver 2025-05-05 följande:[…]