Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pedersen
Tjenare.

Har precis gjort ett kopplingsbyte på bilen, råkade då tappa växellådan på avgasröret vid katten ungefär och avgasröret gick av innan katten. Fixade avgasröret och tätade det och allt var i sin ordning på utsidan. Satte mig i bilen och startade den och lambda lampan lös. Jag struntade i lampan totalt men efter en stund märkte jag hur otroligt mycket soppa bilen drar, räknade ut att den drog runt 1.8 liter milen. Bilen började gå ojämt och tappade tomgången och ryckte sig fram. Jag drog ut kontakten till lambdasonden och det kändes som att den gick mycket bättre så jag tog för givet att lambdan var kass så jag inskaffade mig en ny och satte dit den. Jag tog bort plus polen på batteriet för att nolla den och lambda lampan slocknade men började lysa 1-2 minuter senare, bilen ryker vit rök och stinker bensin och dricker som ett soll. Jag har läst felkoder och har fått felkod 1-2-1 = Tryckgivarsignal samt 2-2-3 = Signal från tomgångsventil

Finns det någon som vet var det kan vara för fel som kan hjälpa mig ?
Vore väldigt tacksam ifall någon kunde hjälpa mig lösa detta.

/Pedersen
Senast redigerad av 1 Pedersen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Var införskaffade du lambdan och var den en universal som skulle lödas in på befintligt kablage. Vad jag funderar på är om kablaget har blivit skadat ovanför lödstället så att felet kvarstår

Mvh GK
av Pedersen
gnestakalle skrev:Var införskaffade du lambdan och var den en universal som skulle lödas in på befintligt kablage. Vad jag funderar på är om kablaget har blivit skadat ovanför lödstället så att felet kvarstår

Mvh GK
Tack för ditt svar till att börja med. Jag köpte Volvo 700 serien lambdasond med 3 kablar alltså och allt passade i sin ordning och jag fick dit lambdasonden i katten men endå fungerar det inte. Måste bara notera att det satt två stycken rostiga metall som kallas för '' fläns till avgassystem '' på biltemas hemsida som höll ihop en skarv innan katten med en slags järnpackning i mellan. Den gick av när vi råkade tappa växellådan. Så jag åkte med bilen till biltema och köpte en sån satts '' fläns till avgassystem '' och satte dit allt igen fast den lilla järnpackningen delades på mitten men fick ihop den skapligt bra endå. Så det läcker lite avgaser där nu i den springan innan katten. Kan det ha något med saken att göra ?

/Pedersen
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det får inte finnas några läckor i avgassystemet före lambdan för då funkar inte lambdan på korrekt sätt.

Mvh GK
av Pedersen
gnestakalle skrev:Det får inte finnas några läckor i avgassystemet före lambdan för då funkar inte lambdan på korrekt sätt.

Mvh GK
Ok ! Det har jag kollat och det läcker inte någonstans innan lambdan om jag inte är helt ute o cyklar. Har fått känn på att det kan vara LMM som spökar för mig. Startade bilen med den urkopplad då gick bilen precis som vanligt alltså ingen skillnad när den var isatt eller urdragen. Tack för ditt svar GK

/Pedersen
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du skrev ju att det läckte lite vid katten.

Mvh GK
Problemet är löst ! Jag gick förbi motorhuven och kollade ner snabbt så såg jag en vit slang hänga rätt ner alltså det var en vacum slang som låg och sög luft så när jag hittade platsen där slangen skulle i så startade jag upp kärran så fungerade den. Nu är mitt mål att få lämna tillbaks lambdasonden. Tänk att en slang jävel kan ställa till så mycket ha ha.. Tack så mycket GK för dina svar här, det har hjälpt mig !

/Pedersen

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]

Hastihetsmätare.

Detta tycks vara ett ganska vanligt fel på v[…]