Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av patrust
Hej. har en volvo 240 från 88:a med en b230F insprutningsmotor och har råkat ut för ett problem som jag aldrig haft på en bil förut. det är nämnligen så att motorn tappar kraft ibland när man gasar.

den funkar bra att starta och motorn går oftast bra, men problemet kommer med jämna mellanrum, den liksom stryper sig när man gasar på. släpper man gasen så funkar den bra på tomgång och med lite gas, men problemet kommer när man gasar mer. (inte roligt i en rondell eller uppförsbacke m.m.) Ibland räcker det med att starta om bilen så funkar den en stund igen.

Jag har bytt bränslefilter i hopp om att det skulle vara skit i det, men utan verkan.

Kan det vara hål i någon vacuumslang eller möjligen fel i styrboxen?
av mojoman
kolla igenom vakum slangarna, möjligen läkage i nått av dessa. Vet inte hur motorn och bränsle systemet ser ut i din bil, men kan vara värt o kika på vakumslangen mellan bränsletrycksregulatorn och insuget om ett sådant finns.
Användarvisningsbild
av NickeGubben
Kan du köra tanken tom, du tankar 50-60 liter, så ut o ruska på kablarna för bränslestyrning.
Annars så räcker inte pumparna till att få fram bränslet.
Jag hade problem att få motorn att varva upp, om jag låg på 2200 samt 2800 och gasade där.
Då måste jag ut o rycka bort o sätta tillbaka kabeln på Luftmätaren.
Och det funkar till nästa väderomslag.
Ett vanligt glapp enl. många.
av patrust
har testat mycket nu. Harbytt både bränslefilter och bränslepump utan bättre resultat. tänker testa att byta luftmassemätaren idag. får se hur det går.
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Luftmassmätaren är ett klassiskt bekymmer... Blev det bättre efter bytet? Annars är en mer långsökt möjlighet att elementet i katten har smält och lossnat, och lägger sig på tvären emellanåt. Har sett det några gånger, så det förekommer även om det som sagt inte är speciellt vanligt.
Användarvisningsbild
av Caffis
Halåå Innan du köper en massa dyra delar,det går att mäta upp med en massamät med en voltmeter. Börja med att hälla i en flaska Redline (syntetiskolja med rengöringsmedel) i soppan finns på större mackar o mekonomen.Köpte en gammal Golf som stått i skogen i tre år(fy uch) i höstas med lite småfel,gick well som din volvo si så där Märkte genast en förbättring,sen stog den i 14dar,när jag startade den kom ett moln ur röret så att jag trodde skogen brann men sen gick den bra som tusan Testa.
av patrust
har nu testat med en luftmassemätare från en likadan bil. funkade inte heller. bilen går dock hyfsat emmelanåt, men nu när det blir kallare börjar den gå dåligt igen. orkar inte hålla farten uppe i uppförsbackar och så.

funderar om det kan vara förpumpen som sitter i bränsletanken. eller kan det eventuellt vara nån tändkabel som är dålig?
Användarvisningsbild
av lilleman
hej prova ta bort säkringen till förpumpen när den går bra ock hör om den ändrar motorgångenmvh/roger :D och som busta-hyman sa kolla katten med :D

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]