Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bowen
dieselmagnus skrev:Visst så dåligt är inte haldexen och det beror ju på hur man sköter bilarna helt enkelt. Frågan trådskaparen måste ställa sig är om awd är ett måste och vad det får kosta.

Det jag funderat på,och som är svårt att räkna på, är hur mycket mer ett normalt ägande kommer kosta.
Jämfört då med tex en saab 93 i samma prisklass (05-06 210hk 8000mil fullutrustad får man för den pengen)
Om det handlar om normalt slitage, och inte otur som att allt brakar i hop..
Användarvisningsbild
av stooges
Men hur står sig värdet på en SAAB? Med en Volvo vet vi ju att det går att sälja den sedan.
Men om det redan är brist på delar till nyare Saabar! Vågar man chansa då ?
Användarvisningsbild
av Bowen
stooges skrev:Men hur står sig värdet på en SAAB? Med en Volvo vet vi ju att det går att sälja den sedan.

Jag tror faktiskt inte reservdelar kommer bli ett stort problem då det är det enda som kommer kommer vara en fortsatt stor affär inom saabsfären.
Men värdet, visst..
av llesrof
Bowen skrev:
stooges skrev:Men hur står sig värdet på en SAAB? Med en Volvo vet vi ju att det går att sälja den sedan.

Jag tror faktiskt inte reservdelar kommer bli ett stort problem då det är det enda som kommer kommer vara en fortsatt stor affär inom saabsfären.
Men värdet, visst..
Ja, om de inte lägger ned Saab Automobile. Gör de det så kommer det nog inte finnas några reservdelar heller, ja, om nu inte BIltema sätter igång och börjar tillverka. Men då kan man ju lika gärna köpa sig en Fiat Ritmo från tidigt 80-tal. Det är ju ungefär samma kvalité :D
av Lövet
Reservdelarna ägs och tillverkas av ett bolag som är separerat från moderbolaget.
Användarvisningsbild
av Bowen
andreas_lofgren skrev:Reservdelarna ägs och tillverkas av ett bolag som är separerat från moderbolaget.

Ja precis så måste det ju vara.
Det lär ju finnas mycket stålar i detta en lång tid framöver.
av llesrof
andreas_lofgren skrev:Reservdelarna ägs och tillverkas av ett bolag som är separerat från moderbolaget.
Med moderbolaget... syftar du på Saab Group eller Saabs personbilstillverkning? Saab Group har ju många strängar på sin lyra, i alla fall två strängar.
av Lövet
Vapentillverkaren Saab äger inget annat än varumärket som jag förstår det. Allt som har med bilarna att göra är separat.
Användarvisningsbild
av Bowen
Det blev en XC70. Den jag tänkte köpa som jag diskuterat i tråden.
Ganska nöjd en så länge.

Ljudnivån i kupén är högre än i min gamla saab 9-3 -01 har jag märkt, lite förvånande.
Jag funderar på att byta ut scorpion däcken som sitter på orginal. Tror ni det gör stor skillnad, eller har den högt kupéljud?

En annan sak som jag märkt i efterhand är det kassa ljudet på stereon, saaben hade milsvid bättre ljud. Lite synd.
Annars en ganska bekväm och frän bil :)

Tack för alla svar gott folk!
Kommer säkerligen dyka upp mer frågor och disskussioner från mig nu när det blev en volvo för mig! :)
Värmare XC60 22-

Man kan ”lindra” det genom att inte g&[…]

Den stora annons-tråden

Har man en gammal SAAB kan man nu köpa knappe[…]

Värme Cirkulation

Prova att varva ur motorn lite mer än vanligt[…]

Återkommande värmeproblem

.. Vad kan "knäcka" motorvär[…]