Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja. Härom dagen dog motorn, och satt tvärfast. Åkte bärgade hem i 6mil vilket inte direkt var så billigt.
På kvällen försökte jag dra runt motorn med dragskaft men den satt som svetsad. Kul tänkte jag. Dan efter testade jag igen och den gick att rucka lite.
Lekte då lite med startmotorn och hux gick den runt, och igång! Tungt gick den dock, varvade knappt upp på fullgas o jag stängde av. Testade sen igen och då gick den lätt igen så jag hämtade stetoskopet o lyssnade, men varken toppen eller botten låter illa.
tänkte ramlager, men kan det vara nåt annat? Har kvittrat innan o jag har tänkt remgnissel men kan det varit av kompressor? Ac funkar inte så jag har den aldrig på... Tog en liiiiten sväng för att komma upp i temp men hörde inget konstigt...
Har dock ett tickande ljud som jag inte kan lokalisera varifrån det kommer, trodde det var avgasläckage men börjar nu fundera på om ljudet inte kom strax före motorn slog stopp...
Appropå stoppet, det skedde utan förvarning när jag släppte gasen i en rondell. Bilen, en v70 d5 aut från 05 med 39700 mil på läraren, fullservad med senaste service gjord för 700 mil sen.
Oljenivån är bra, luktar inget konstigt, skulle ju kunna tömma den och leta efter spånor iofs.
Men vad säger ni kunniga? Hur avgör jag felet och vad tror ni på för fel?
lät inte så bra...
Hittade metallfragment i oljan, så det är nog internt. Ska ta ner tråget å kolla lagren, men tråget verkar kämpigt att få bort, lådan verkar vara skruvat i det, trångt å jävligt är det också
Idag var det lite dagsljus ute så jag greppade kameran och fotade vad som hänt...
Såhär ser det ut, nåt har satt sig mellan vev och gördel och filat lite...
lägger en länk pga groteskt stor bild.

http://200sx.kicks-ass.net/moken/img4e5e849f7fa87.jpg

När jag sen skakade ur oljetråget hittade jag denna grej, men vad fan är det och var kommer den ifrån?
Jag finner ingen logisk plats, och den har ju inte blivit skadad? Nån som kan tala om vad det är o var den ska sitta?
http://200sx.kicks-ass.net/moken/img4e5e84e41dd43.jpg
http://200sx.kicks-ass.net/moken/img4e5e85398658d.jpg
Kan berätta att det var två vippor som gått åt helvete...
Har bytt toppen, var provtur i onsdags tillsist efter massa bekymmer, och då gick den fint, förutom att den läckte komp från en spridare.
Efter byte av tätning på den så startar inte bilen igen??? Har felkoder i minnet, men vet inte om det är ngn aktiv eftersom jag inte har ngn felkodavläsare, en felkod borde finnas efter att en kabel till dieselpumpen var avklämd tex.
Röda varningstriangeln slocknade när kabeln var hoplödd, men det lär ju ligga en felkod kvar ändå...
Men att bilen inte startar alls nu förstår jag inte. Verkar som spridarna inte öppnar för jag har diesel fram till dom.

Nån som har nåt tips?
Förresten, ingen som har felkodsläsare som bor i närheten av ösmo, skulle vara trevligt att läsa/nolla felkoderna för säkerhets skull...

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]