Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrgump
Tjena står i startblocket för att byta hjullager fram på en 855 -93a
Nu undrar jag om det ska till några special verktyg för arbetet? För att lossa centrum muttern så har jag rejäla grejjer. Även en riktigt bra avdragare har jag men undrar om det är nått annat special som behövs? En annan sak? Tar det lång tid att byta om det går hyffsat smidigt och man är rätt van "mekare"

mvh Gump
Användarvisningsbild
av taxi
Utvändig torx, eller invändig, den som är ovanlig ( :D ) måste man ha också, fast det kanske beror på årsmodell?
Användarvisningsbild
av goransson89
Torxen sitter det med på alla 850.. :) Det "ända" som kan jävlas är att få ur drivaxeln om man har otur och den sitter fast.. Annars är det inget specielt att tänka på och navet är inte pressat :)
av mrgump
Men vadå är det inte vanliga torx "snoppar" utan sitter "snopparna" på bilen så man måste ha honor??
Användarvisningsbild
av Alfredo
Jag skulle vara tacksam för info vilka torx man behöver till 850, tror att jag har upp till 14 mm av bägge.
Har skaffat lite nytt när det har varit behov. Är storleken i mm på torx, samma som på vanliga hylsor eller har dessa egna storleksbenämningar?
av TorxE14
Torx har ett eget storlekssystem:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Torx

På min tidiga V70 är det TorxE14 till framhjulslagren. Men ska du köpa hylsor så kolla att det är 1/2" (tums) fyrkantfäste och inte 3/8". 1/2 är hållbarare om skruvarna sitter hårt fastrostade.
Användarvisningsbild
av kenlav
Jag bytte nyligen på min 96:a och där satt ena lagret fastlimmat så det behövde värmas i ca 10 minuter samt en kraftig 3-armad avdragare för att få ut drivaxeln ur lagret. Hoppas du har bättre tur än jag att dina lager inte är limmade på drivaxeln. Sedan har du ju en låsning på din 32-mutter på drivaxeln. Ett tips är att dra muttern med hjulen på marken innan du hissar upp bilen. Jag hade största spärrskaftet från Biltema och muttern rörde sig inte. Tog då en stolpe på 2 meter, (en sån man har trafikmärken på) och förlängde spärrskaftet med denna och då släppte muttern utan problem. Det du behöver lossa för att få ut drivaxeln ur lagret är Styrled och Spindelled...Lycka till
Användarvisningsbild
av taxi
Varför måste man lossa styrleden? Har hört det flera gånger, men jag har aldrig gjort det.
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?