hullan skrev:Något som också är lite intressant är att jag frågade ett par gånger i tråden om bultarna som håller fästet i blocket ska dras med något visst moment men fick till svar att det är bara att dra så hårt jag kan - "inget kan gå sönder" - men tyvärr strulade den ena bulten lite.
Från att ha varit bra med motstånd blev det plötsligt som att skära i väldigt kallt smör - typ. Inge kul.
Jag stoppade och fortsatte naturligtvis inte.
Visst - jag är inte dum - jag förstår ju att blocket är i aluminium och att gängorna nog är rätt sköra. Men jag är verkligen mekaniker eller biltillverkare så jag trodde i min dumhet att det bara var att dra.
Körde bara med spärrhandtag och kort förlängare...
Jaja, monterade på allting och var ju tvungen att köra till jobbet idag - men kan ju säga att detta höll mig vaken i nat.
Dragna gängor till ett motorfäste känns ju inte särskilt skojigt...
Går det ens att laga ifall detta bövelens fäste nu inte satt sig ordentligt?
Jag har ett namn och skrev att det bara är att dra.
Du gängar in drygt 30mm rakt in i toppen med ganska grova skruvar. Såvida du inte är väldigt grovt byggd och tog i för kung och fosterland med ett jätteskaft så lär du inte skadat gängorna vid själva åtdragningen, skadan skedde isåfall redan på vägen ut när du lossade, eller när förre man var där nångång i bilens historia.
Du skrev: *jag tog i för kung och fosterland på de två bultarna som sitter på varsin sida om bussningen. Kändes inte riktigt bra. * Det skrevs när du tog bort dom ur toppen.
Det var en fingervisning om hur dom skulle vara dragna när dom är klara eller hur? Sitter dom hårt ska dom tåla att dra hårt, men det verkade sitta hårdare än så. Att dra 5 kilo plus 90 grader är absolut inte nån fjuttdragning. Det är långt mer än genomsnittshobbymeken drar när han eller hon drar hårt. Därför skrev jag dra åt bara. Du skriver även att det var bra med motstånd in till det nudå blev sämre. Det ska inte vara nåt direkt motstånd alls på vägen in, gängan ska gå lätt och fint. Att det var så betyder att gängan redan fått stryk, antingen på vägen in förra gången då nån drog tills det smakade skit i munnen eller på vägen ut då gängan trasas sönder (det gick tungt ut skrev du).
Aluminium är ju förknippat med mjukhet, men det är inte klenaste sorten som är som smör man bygger topplock av. Det är rejäl gjutaluminium och inget annat.
Att säga åt dej att dra åt bara var också (förutom förra anledningen) för att skona dej själv då det i 99fall av 100 aldrig är draget med moment om det en gång varit lossat.
Jag hade liksom ingen aning om att du satt inne med utrustningen som krävs för att göra allt enligt regelboken? I Normalfallet har ingen annan än mekanikern dom grejorna hemma.
Skulle vi gjort allt enligt *regelboken* så börjar vi med att skruva ur skruvarna. Rengöra gängorna i toppen med en gängtapp för bottenhål, rengöra skruvens gängor med ett gängsnitt och skruvat ihop det hela med en droppe olja i gängan eller ännu hellre blå loctite (notera färgen på medlet). Sen skulle du momentdragit 50nm i steg 1 och avslutat med att dra det 90 grader.
Går det för tungt på vägen ut så ska gängan kontrolleras efter körningen med gängtappen. Är gängan fortfarande skadad så ska hålet borras upp och gängas upp till närmaste diameter. Då ska det återigen synas och sen gängas och till sist få en ny skruv med samma kvalitetsmärkning som den förra skruven (förutsatt att det var orginalet). Det är att göra en enormt stor sak av att göra nåt så enkelt som att skruva ur två skruvar..
Har du fått dit fästet på toppen så hylsorna är indragna och allt ligger dikt an så lär det inte lossna dom närmaste 20 åren varesej gängan är skadad eller inte.
Allt du behöver göra är att syna det så att det visuellt är indraget mot toppen och avsluta med att ta tag i fästet och rucka på det lite i sidled. Sitter det fast så är det okej. Fästet används som stagning i längsled, inte i sidled som skruvarna sitter.