Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rüttner
Sterion kan man ju alltid byta ut mot någt roligare.
Motorvärmare och kupeuttag kostade mig att få installerat idag i min 850 3800kr.
så har du en priside iallafall.
Användarvisningsbild
av Bowen
rüttner skrev:Sterion kan man ju alltid byta ut mot någt roligare.
Motorvärmare och kupeuttag kostade mig att få installerat idag i min 850 3800kr.
så har du en priside iallafall.
Tack för svaren. Man kan ju hoppas att motorvärmaren kostar nåt liknande då.
Ja det är ju klart att man kan köpa annan stereo än original.
av llesrof
dieselmagnus skrev:XC70 anser jag vara övervärderad men det är jag det. [...] Man testade olika bilars fyrhjulsdrift och Audis quattro vann, Klippet finns på youtube.
På vilket sätt är den övervärderad menar du? Den är väl inte speciellt mycket dyrare än en vanlig V70 AWD? Ofta är de mer välutrustade, i alla fall lite äldre XC70, de innan faceliften 2005. Vilket klipp på Youtube hänvisar du till? En länk till det hade ju inte vart fel om du ändå vill hänvisa till det :wink:
Användarvisningsbild
av Bowen
Det blev inte XC70:n inte i dag i alla fall. Det var nära..
Pengen rimmar inte med vad man får tycker jag..

Hjärnan vann över hjärtat..
Siktar på saab utan AWD.. Den enstaka dagen man kan behöva AWD (och då är den säkert söndrig på XC70:n) får man bita i det sura äpplet, men spara många sköna tiotusenlappar per år istället.
av llesrof
dieselmagnus skrev:
Aha... har sett den tidigare. Jag tycker inte testet säger så där värst mycket. Det lämnar en del frågr tycker jag. Är det viskokoppling eller Haldex på den Volvon? Har alla bilar samma däck? Sedan är det sällan man har behov av att köra upp i en skidbacke. Har man det behovet så kanske man skall köpa en Nissan Patrol istället.
Den enstaka dagen man kan behöva AWD (och då är den säkert söndrig på XC70:n) får man bita i det sura äpplet, men spara många sköna tiotusenlappar per år istället.
Så jäkla illa är inte AWD-systemet. Det finns många som aldrig får problem med vinkelväxel och hylsa. Det finns utryckningsfordon (volvoambulanser) som rullar 35000 mil utan problem samtidigt som det finns de som rasar vinkelväxel efter 3000 mil. Mycket hänger på hur man kör. Gör man konstanta rivstarter så går sakerna sönder. Och det där att man bara behöver AWD några få dagar om året stämmer, men det underlättar att ha det flera gånger. BIlen går säkrare på hal väg och det tycker jag är värt en hel del. :D
av Lövet
Om testet är gjort med nya bilar så är det gjort nånstans runt 2000-2001 eftersom BMW 3-serien är pre-facelift som kom september 2001.
Användarvisningsbild
av Bowen
llesrof skrev:
dieselmagnus skrev:
Aha... har sett den tidigare. Jag tycker inte testet säger så där värst mycket. Det lämnar en del frågr tycker jag. Är det viskokoppling eller Haldex på den Volvon? Har alla bilar samma däck? Sedan är det sällan man har behov av att köra upp i en skidbacke. Har man det behovet så kanske man skall köpa en Nissan Patrol istället.
Den enstaka dagen man kan behöva AWD (och då är den säkert söndrig på XC70:n) får man bita i det sura äpplet, men spara många sköna tiotusenlappar per år istället.
Så jäkla illa är inte AWD-systemet. Det finns många som aldrig får problem med vinkelväxel och hylsa. Det finns utryckningsfordon (volvoambulanser) som rullar 35000 mil utan problem samtidigt som det finns de som rasar vinkelväxel efter 3000 mil. Mycket hänger på hur man kör. Gör man konstanta rivstarter så går sakerna sönder. Och det där att man bara behöver AWD några få dagar om året stämmer, men det underlättar att ha det flera gånger. BIlen går säkrare på hal väg och det tycker jag är värt en hel del. :D
Skall jag vara ärlig så har jag inte helt gett upp tanken. Det hoppar fram och tillbaka :)
Jag kan ju faktiskt sälja igen om jag inte gillar den under vintern nu.
Vinkelväxel och styrenhet till AWD:n är ju faktiskt bytt senaste två åren med. Det måste ju vara bra?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Visst så dåligt är inte haldexen och det beror ju på hur man sköter bilarna helt enkelt. Frågan trådskaparen måste ställa sig är om awd är ett måste och vad det får kosta.
Värmare XC60 22-

Man kan ”lindra” det genom att inte g&[…]

Den stora annons-tråden

Har man en gammal SAAB kan man nu köpa knappe[…]

Värme Cirkulation

Prova att varva ur motorn lite mer än vanligt[…]

Återkommande värmeproblem

.. Vad kan "knäcka" motorvär[…]