Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hullan
Det finns ingen här som har en bra guide för hur man går till väga för att byta fästet inne vid torpeden?

Gärna med lite bilder...

Finns en guide över på svenska85x70 men bilderna i den fungerar inte :(

Skulle behöva veta vad man behöver riva ner och hur...

Eventuellt behöver jag också byta det undre momentstaget...
Användarvisningsbild
av taxi
Jag tog bort torkararmarna, dom två gummidräneringarna och lyfte på plasten.. Sen är det bara att skruva loss de två muttrarna så är fästet lös!
av hullan
tack för ditt svar taxi!

Okej - men de där där gummidräneringarna har jag inte riktigt fått kläm på - såg svårt ut att få bort när jag bara kastade ett öga på det.

Har du tid att bara snabbt beskriva hur du gjorde med de gummidräneringarna?

Och de två muttrarna som håller fästet - skruvar man bara de uppifrån? man behöver inte in och joxa och hålla mot någon bult på undersidan eller så?
Användarvisningsbild
av js1
Gummidräneringarna är lätta att ta bort.
Lossa spännringen (fjäderring) med t ex en stor polygrip och skjut dom neråt en bit längs slangen. Sen drar du bara slangen neråt tills den släpper
från rörbiten på plasten. Kan sitta lite fastklibbade men lirka med en skruvmejsel i skarven och spruta på lite WD-40 eller liknande.
av hullan
Allright!

Och de två bultarna som håller hela fästet ovanifrån - är det bara att lossa de två ovanifrån eller behöver man böka med att hålla emot med en gaffel underifrån också?
av Kena
Ett tips ang. plast och gummi som man ska trä på något och det går trögt. Använder man oljebaserat kan man förstöra gummi och plast, men använd Yes diskmedel. Det torkar sedan så glidet försvinner och grejjorna sitter kvar. Kan även användas när man ska dra i elkabel i plaströr och det går trögt.
av hullan
Hej på er!

Tänkte nu att jag skulle byta detta fäste idag. Köpte ett nytt på volvo igår. Men det ser ut såhär:

Hoppas bildlänken fungerar.

Det är liksom två öppningar - sprickor?

Ser inte riktigt rätt ut, eller?

Bild

Bild
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?