Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av OptimusPrime
Maxgränsen på reduceringen av förmånsvärdet på gasbil är 16 000 kr/år t o m 2013.
Har man gott om gasmackar i närheten där man bor tror jag på gas som bränsle. Hade XC70 funnits med gas hade jag haft en sådan, nu fick det bli en D5:a.
av nihtila
Variosboy skrev:Har läst en del svidande kritik mot Premium Sound sen Volvo slutade använda sig av Dynaudio, men jag har inte lyssnat själv. så det kan ju vara värt att lyssna på det innan du bestämmer dig!?
Provkörde både XC60 & XC70 i helgen, båda hade "High Performance" stereon (mittenmodellen av de tre man kan välja). Otroligt besviken på ljudet blev jag, mormors klockradio i köket håller nästan samma kvalite... ;)
Frågade säljaren hur skillnaden mot "Premium sound" var, helt onödigt tyckte han för "High" var så bra.... Tänkte be honom följa med till min BMW 520-09 och lyssna på deras "Hifi System Professional DSP" för 10.000kr (billigare än Volvos stora), så j...a bra ljud så man ramlar baklänges nästan.

Någon som har hört my2012 av Premium sound på VOLVOn och kan jämföra med BMWs motsvarande??
Synd att ljudet skall avgöra bilvalet ;)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Skulle säga att Dynaudiostereon slår BMW:ns på fingrarna. Den nya PS har jag som sagt inte hört, men att det är skillnad mellan HP och PS är en sak som är säker..
Användarvisningsbild
av apersson850
Tur jag är så ointresserad av musik som jag är. Tycker ljudet i min High Performance XC70 är bra.
Tycker även döttrarna, som är mycket mer musikintresserade, så jag slipper höra tjat från dem. Tur de inte fått vana vid något bättre, om det är så dåligt som ni säger.
av Linqid
Den BMW 3-serie jag provkörde i veckan hade deras HiFi-anläggning för 5.700 kr och den låt flera gånger bättre än vad HP gör i våran V70 -09. Känns snopet att ha betalat 4.000 kr för något som inte ens är i närheten av konkurrentens för 5.700...
Användarvisningsbild
av Variosboy
apersson850:
Många gillar att lyssna på musik utan att för den saks skull förstå att uppskatta bra ljud.

Linqid:
Vad det gäller priset på stereon i BMW:n så jämför du ju bara mellanskillnaden mellan en grundstereo och den som kostar 5700 mer.
Och slår man isär kostnaderna på en ny bil så kostar nog grundstereon betydligt mer i BMW:n än i Volvon..

Men jämför man som du gör så är det givet att det känns konstigt! Det blir ju taget ur sitt sammanhang.
av Steff 99
Håller med , det räcker att gå upp till Hi-Fi BMW:s mellansystem så är det bättre än Volvos HP som saknar omfång i både bas o diskant.
Visseligen är det bättre i XC60:n än i V70 men fortfarande inte ens bra.
Användarvisningsbild
av Gurra82
När man har sambo som tjattrar hela tiden behöver man inte mer än HP, i våran bil iaf :D Fast klart har man Preium sound slipper man ju höra att tjatet om man spelar tillräcklig högt :D Kanske skall ha premium sound iaf
av Linqid
Variosboy skrev:Linqid:
Vad det gäller priset på stereon i BMW:n så jämför du ju bara mellanskillnaden mellan en grundstereo och den som kostar 5700 mer.
Och slår man isär kostnaderna på en ny bil så kostar nog grundstereon betydligt mer i BMW:n än i Volvon..

Men jämför man som du gör så är det givet att det känns konstigt! Det blir ju taget ur sitt sammanhang.
Nu hänger jag inte med riktigt. Jag tycker personligen att standardstereon i BMW (åtminstone 3-serien) är usel och inte alls något att hänga i granen. Likadant med diton i Volvo. Just därför känns det surt att ha betalat 4.000 kr och ändå få något mediokert, när man hos konkurrenten kan betala 1.700 till och få något som (i min värld) är riktigt bra i sin prisklass.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vad är det du inte hänger med på?

Oavsett vilken stereo man tycker vad om så är det ju såhär:

På båda bilarna så "ingår" en viss stereo från början och den kostar en viss del av bilens pris.
Om man sen vill ha en bättre stereo så får man lägga till x antal kronor (olika mycket) i båda fallen.
Att bara jämföra summan man lägger till är fel anser jag då inte kostnaden för grundstereon är med.

Jag menar såhär:
Volvon kostar x antal tusen varav kanske 10k är för standardstereon. (bara en gissning såklart)
För att få HP måste du lägga till ett visst antal tusenlappar.

På BMW:n som på det hela taget är en dyrare bil så förhåller det sig förmodligen som så att standardstereon utgör -i tusenlappar räknat- en större summa.
Säg 15K. då har du ju som konsumet redan i grunden betalat 5k mer för stereon i den bilen.

Alltså, om man bara jämför prisskillnaden mellan två storlekar utan att titta på vad "första" storleken kostar så blir ju bilden sned.

Blev detta inlägg rörigt nog? :roll: :D
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]