Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

[quote="Rellac"]Lägger du sen 2000spänn på en lackrecond så har du en finare bil än grannens på uppfarten, trots fler år och mil på nacken. :-)-)[/quote]

Tyvärr var det många år sedan min lack gick att göra blank och fin. För 10-15 år sedan kunde man vaxa bilen och den blev ganska blank men redan efter en månad blev den matt igen. Vaxar man nu så syns det att lacken mättas med vax och trasan man gnuggar med blir alldeles grön men blankt blir det inte.

För kanske 15 år sedan frågade jag en billackerare om det gick att göra något åt lacken. Han bara ruskade på huvudet och konstaterade att det var bara en ny lack som gällde. Lacken hade bla börjat krita och spricka under ytan.
För 5-10 år sedan frågade jag på skoj en lackrekondare om han inte kunde ta sig an min bil men han bara tittade på mig med en konstig blick.

Fast man får ju se det positiva i situationen. Jag behöver inte ha dåligt samvete om jag inte tvättar bilen så ofta. Nu är det nog några år sedan sist och den blir inte fulare av det. Att kromet blir litet ytterligare rostigt kan jag bara rycka på axlarna åt. För ett par år sedan blev jag dock tvungen att byta ut framkofångaren då allt stål hade rostat bort bitvis. Det var bara det blanka kromytskiktet kvar. Då började extraljusen (som sitter i kofångaren) sitta litet "vingligt".
Så länge det inte påverkar funktionen eller driftsäkerheten så är det inte så viktigt.

Per L
Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]