Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoXC90
När jag bromsar så "hackar" en broms jag tror det är vä fram, det är svårt att lokalisera. När man bromsar in så hackar bromsen och ratten vibrerar efter hacken. Det är som en väldigt långsam ABS och att den hackar bara man bromsar försiktigt på bromsen. Ju fortare bilen rullar ju fortare hackar det. Bromsarna är bytta runt om inkl bromsskivor bak och parkeringsbroms, i början av året, dock inte bromsvätskan.

Det hackade inte efter bromsbytet utan det kom några månader efter, det kom i ungefär samtidigt som jag spände parkeringsbromsen inför besiktningen, men det tror jag inte kan ha något med det att göra

Vet någon vad som vad som är fel och vad jag kan göra åt det?

Bil: XC90 -03
Användarvisningsbild
av Magnus308
dieselmagnus skrev:Inte en bromskloss som gått sönder/lossnat? Fjädern som håller yttre klossen kanske?
Jag skulle också tro att det är något sådant fel, Enklast är väl bara att plocka isär bromsarna och kolla vad det är.
av TomasL
Ja det kan nog vara så att dina nya framskivor slagit sig lite. Inte helt ovanligt.

Sent from my Xperia Arc using Tapatalk PRO
Senast redigerad av 2 TomasL, redigerad totalt 0 gång.
av VolvoXC90
Jag kollade om klossarna hade släppt, men de satt som det skulle. Man kan väl då misstänka att bromsskivan vä fram har slagit sig. Kan man se det med blotta ögat? Eller mäta det på något sätt.

Om det är skivorna får jag ta och byta dem, men behöver jag byta klossarna också? De är ju ganska nya.
Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]

Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]