Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hilox
Är inte T4 en 1,8 turbo? Hade för mig det. Min Passat som är ca 300KG tungre med 1,8T motor drar dock ca. 08...märkligt detta med motorer :)
Jag har annars en s40 2.0T (99) och jag kan säga att den drar 0,9 -1l/m och det har den alltid gjort sedan den var ny i blandad körning. Däremot om man kör långt, E4 i ca 110-115 km/t då kan man lätt komma ner till 0,7.
Min har tagit 0.75-0.80 milen i snitt under sommarens resor, många av dom milen med stor takbox. Alltid AC och farthållare används flitigt utanför stadstrafik.
Jag har annars en s40 2.0T (99) och jag kan säga att den drar 0,9 -1l/m och det har den alltid gjort sedan den var ny i blandad körning. Däremot om man kör långt, E4 i ca 110-115 km/t då kan man lätt komma ner till 0,7.
ligger så jag med! s40-99 2.0 steg4
men om det blir lite race så vips medel 1.6-2.5
ac igång så gör det nästan +10%, lite i överkant kanske men drar sjuk mycket mer iaf!

mvh bengt
Användarvisningsbild
av vetten
En av orsakerna till att just bilar med turbo drar mindre än en lika stor sugis är ju att sugisen hela tiden jobbar med samma komp. medan en turbomotor oftast ligger på ett lägre eftersom kompet varierar beroende på hur mycket den laddar, den får med andra ord gå lugnare och snålare än sugisen. Om man har en laddmätare i turbobilen så kan man se att den oftast ligger på det gröna fältet vid jämn körning och först vid gaspådrag stiger upp på gult och om motorn är trimmad toppar upp på det röda.

Visst jag kan köra V40-in på 0,7-0,8 på landsväg vid jämn körning detta enligt färddatorn, om jag lånar kompisens likadan V40 men med turbo så ligger den mellan 0,6-0,75 vid samma körning.

Min 480 turbo kan jag köra runt 0,7 i 140km/t men där har ju både vikten och framförallt strömlinjeformen en stor betydelse.
Kojje skrev:Dags för en service kanske olja filter stift och luftfilter kan göra en hel del på förbrukningen.

Jag följer tråden av intresse, då jag upplever att min V40 börjat dra mer bensin.

Oljan är nyligen bytt för mig.

Finns det något sätt att avgöra tändstift och luftfilter?
(Om de är gamla.)
charta360 skrev:
Kojje skrev:Dags för en service kanske olja filter stift och luftfilter kan göra en hel del på förbrukningen.

Jag följer tråden av intresse, då jag upplever att min V40 börjat dra mer bensin.

Oljan är nyligen bytt för mig.

Finns det något sätt att avgöra tändstift och luftfilter?
(Om de är gamla.)
Oljebyte är för mig olja och filter + luftfilter, stiften varannan gång, och det var 1000 - 1500 mil.
Användarvisningsbild
av vetten
charta360 skrev:

En av orsakerna till att bilarna har börjar dra mera bensin idag är ju att etanolinblandningen har ökats i vanlig 95 oktan, förbrukningen ökar då pga. sämre energiinnehåll i etanolen.
av juste
Skulle det innebära att bensinförbrukningen minskar om man tankar 98 oktan? Den innehåller väl ingen sprit alls?
Snart kommer väl E10 eller vad den nu heter att ersätta 95oktan, kommer den att dra ännu mer bränsle då? Eller pratar vi om försumbara skillnader?
av ricki
Min T4 -03 drar 0,83 landsväg vilket jag tycker är helt ok. Nästan alltid tankat 98 i den och tänker absolut inte tanka nått annat nu sedan de förstörde 95:an ;).
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]