Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hullan
Jaha då var morgonen här igen. Några råd om dessa fastrostade hylsor som är det sista som behöver lossa för mig innan jag kan dra dit det nya fästet och börja sätta ihop allt igen...

?
av hullan
Hade ju varit riktigt skönt att få ihop den så man slipper åka buss till jobbet imorgon...

I kontrast hade varit riktigt bitter om det faller på dessa två hylsor... får jag inte loss dem får jag dra dit bultarna igen och sätta tillbaka allt utan att ha fått fästet bytt...
Användarvisningsbild
av zezam
Byt till Powerflex en halv timmes jobb cirka sen är det klart. En vanlig handtving och ett par brädbitar sen är det bara pressa i . Lite mer motorljud i kupen när man gasar på men inget man störs av tycker jag.
av hullan
Nu är skiten väck!

Ni som kan dessa bussningar och fästen - hur mycket tål det inre fästet vid torpedväggen? Det rörde ju sig en hel del nu när jag ryckte fram och tillbaka i "motorblocksfästet"

?
Användarvisningsbild
av StefanT5
zezam skrev:Byt till Powerflex en halv timmes jobb cirka sen är det klart. En vanlig handtving och ett par brädbitar sen är det bara pressa i . Lite mer motorljud i kupen när man gasar på men inget man störs av tycker jag.

Ja satte i orginal tar inge längre tid det.
Bara tving och brädor där med och trycka i så slippper man ljud i kupen.
Vill man ha ljud i kupen så kan man lika gärna köpa en gammal amazon då.
Kör ju nyare bil för att det ska va bättre komfort.
av hullan
Precis. Jag lider redan av tinnitus så mer ljud i kupen är jag inte så intresserad av.

Vad säger ni om det bakre fästet vid torpedväggen? Jag drog ju en hel del i den bussningen nu när jag skulle jucka bort den andra armen.

Jag har inte möjlighet att byta det inre fästet idag då jag helt enkelt inte har ett sådant fäste hemma... Vågar jag sätta ihop allting nu och köra i en vecka med ett kasst torpedvägg-fäste och ev. byta det nästa helg?

Eller finns det risk att min nya bussning nu blir kass om den vid torpedväggen är kass?
Användarvisningsbild
av taxi
det är nog riskfritt att köra nu. Hur mycket kan du gunga motorn fram och tillbaka för hand? Min är ganska stum efter att jag bytt både inre fästet och stora bussningen.
av hullan
Har inte hunnit dra dit allting än så att jag kan gunga den. Men när armen som går mot torpedväggen var lös kändes den bussningen ganska lös tyckte jag. Armen gick att röra på rätt lätt.

Det jag inte vill ska hända är ju att jag nu kör i veckan och på grund av att bussningen vid torpedväggen är slut så får min nya bussning jobba hårdare och så går den sönder igen...

Är det svårt att byta fästet vid torpedväggen? Bultarna sitter ovanifrån va? så man måste bort med hela plastkonsollen framför vindrutan?
av *pettson*
Du kan köra med lugnt samvete om det handlar om en vecka. Grejorna ska inte gå sönder. Och jepp du måste lyfta på plasten under rutan.
av hullan
okej, tack pettson!

Nu är allting ihop igen - var ute på en testrunda. Det där knycket i panelen vid start kändes nu mjukare.

En sak jag märkte nu var att avgassystemet faktiskt lät lite mer och att det började osa lite avgas i kupen när jag stod stilla.

Har märkt detta lite tidigare och vet att där är lite sprickor på grenet och på flexen.

hade en teori om att dessa sprickor nu blir lite "öppnare" när motorn nu har ett stadigare läge i o m den nya bussningen?

Vad tror ni?
Laddningsfel service snarast?

Mätte laddning på tomgång och d&a[…]

Värme Cirkulation

..hade du också taskig värme på[…]

Värmare XC60 22-

Anledningen till att motorn inte längre v&aum[…]

Den stora annons-tråden

Har man en gammal SAAB kan man nu köpa knappe[…]