Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kallessida
fått lite fel på farthållaren, den funkade fint i tisdags men så igår var den helt död...
kollat säkringen men den var hel så tippar på att de är relät eller kontakten där vid bromspedalen som muppar sig...
så är det någon som har bild på VAR kontakten sitter och vad man behöver ta loss för att komma åt den? eller någon som bara kan förklara? hur kollar jag om relät är trasigt?
(har sökt lite men finns så fruktansvärt mycket om farthållar etc. och inget under tips och trix som kunde hjälpa heller)
av *pettson*
kallessida skrev:fått lite fel på farthållaren, den funkade fint i tisdags men så igår var den helt död...
kollat säkringen men den var hel så tippar på att de är relät eller kontakten där vid bromspedalen som muppar sig...
så är det någon som har bild på VAR kontakten sitter och vad man behöver ta loss för att komma åt den? eller någon som bara kan förklara? hur kollar jag om relät är trasigt?
(har sökt lite men finns så fruktansvärt mycket om farthållar etc. och inget under tips och trix som kunde hjälpa heller)
Det framgår ju inte om du har en manuell eller automat. Men kontakten/kontakterna sitter ovanför pedalerna, eftersom dom känner av hur broms och ev koppling används. Ta bort skyddet ovanför pedalerna så hittar du dom. Det är ju inte bara ett *relä* utan ett styrdon som sköter farthållaren. Du kan kontrollera felkoder i det via ditt diagnosuttag. Vanligast är att en pedalsensor inte når till pedalen längre.
av kallessida
Har skruvat loss och kollat nu, sitter sensorer på "framsidan" broms och koppling, alltså när broms och koppling inte trycks på så är kontakterna på sensorerna helt intryckta och dessa fastnar inte eller så, så där är inte problemet? vad kan nästa vara? eller kollade jag fel sensorer?
av *pettson*
Då blir det till att läsa ur felkoder för att se vad systemet klagar på.
av michaelk
vem kan stå ut med volvos farthållare anyway...vilket skräp den kan ju inte hålla en konstant fart .. kör som nån taxichaufför som inte lärt köra med automatväxel än om det ender upp med att du behövar nån del till den som jag kan plocka av utan att resten av bilen märker det är du välkommen att få det.. kommer alldrig använda det
av *pettson*
michaelk skrev:vem kan stå ut med volvos farthållare anyway...vilket skräp den kan ju inte hålla en konstant fart .. kör som nån taxichaufför som inte lärt köra med automatväxel än om det ender upp med att du behövar nån del till den som jag kan plocka av utan att resten av bilen märker det är du välkommen att få det.. kommer alldrig använda det
Noterat.. får du fel på din så skiter vi i vilket.
Men nu var det inte din bil det var problem med. Och styrdonets programmering var det inte heller som togs upp?
Så exakt vad tillförde din information för felsökningen?

PS: jag har stått ut med min i sådär 8år utan att tycka att den är ett problem, vet många med mej som inte heller besväras över att den inte är perfekt. Allt som har med farthållaren går att plocka bort utan att bilen märker det. Ta du allt utom spaken (för all del så byt den med till en utan farthållarens brytare) och lägg i en låda och se om du känner dej lyckligare.
av michaelk
min info tillförde det att han nu vet att han inte behöver köpa delar om nått är sönder han kan få det gratis av mig ... att jag samtidigt yttrade min mening om världens sämsta farthållare gör väl fan inte infon mindre brukbar...

men du kan ju förklara mig i en pm hur kommentarer som "Är det så svårt att skaffa sej en verkstadshandbok och läsa den en stund?" hjälper i en tråd om byte av ett motorfäste

kanske bara jag som är van vid farthållare som inte gör en åksjuk
*pettson* skrev:
michaelk skrev:vem kan stå ut med volvos farthållare anyway...vilket skräp den kan ju inte hålla en konstant fart .. kör som nån taxichaufför som inte lärt köra med automatväxel än om det ender upp med att du behövar nån del till den som jag kan plocka av utan att resten av bilen märker det är du välkommen att få det.. kommer alldrig använda det
Noterat.. får du fel på din så skiter vi i vilket.
Men nu var det inte din bil det var problem med. Och styrdonets programmering var det inte heller som togs upp?
Så exakt vad tillförde din information för felsökningen?

PS: jag har stått ut med min i sådär 8år utan att tycka att den är ett problem, vet många med mej som inte heller besväras över att den inte är perfekt. Allt som har med farthållaren går att plocka bort utan att bilen märker det. Ta du allt utom spaken (för all del så byt den med till en utan farthållarens brytare) och lägg i en låda och se om du känner dej lyckligare.
av *pettson*
Att läsa i en verkstadshandbok för att förstå en konstruktion och därmed den reparation man vill utföra är aldrig fel. Förstår man inte det kanske gå är ett bättre alternativ.
av michaelk
likgiltigt svar att få i en tråd där man söker hjälp.. specielt när du lätt kunde förklara hur man gör ... du är en ovärderlig källa till info men ibland verkar vissa av dina svar bara väldigt arrogante och magsura .. och ja jag vet att folk frågar dumma saker och är för lata , men varför överhuvududet svara på dom som man ändå inte riktigt pallar svara ...

min pointe är att det är lite redundant att gnälla över mitt inlägg här som rent faktiskt utöver att svina volvos farthållare till kunde vara en hjälp när han hittat problemet.. när du sj ibland kommer med svar som inte hjälper nånting als..

men TS mitt offert står fortfarande om du hittar felet och behöver nån reservdel som jag kan ta av utan att det berör annat än farthållaren får du väldigt gärna få dom delarna
Värmare XC60 22-

Man kan ”lindra” det genom att inte g&[…]

Den stora annons-tråden

Har man en gammal SAAB kan man nu köpa knappe[…]

Värme Cirkulation

Prova att varva ur motorn lite mer än vanligt[…]

Återkommande värmeproblem

.. Vad kan "knäcka" motorvär[…]