Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min Volvo v70 2,5t AWD 2007 som gått 8000 mil skakar/vibrerar när man svänger åt något håll och kör sakta/krypkör eller backar men slutar när bilen går rakt.

Beror detta på Haldex systemet eller är det något fel?
Vill gärna ha en förklaring varför det blir så om det är nån som känner till det
Min förra V70 AWD gjorde aldrig så. Enda gången man kunde märka det var om man tex stod i en brant lutning med dåligt grepp och svängd samtidigt som AWDn fick gå in för det var på gränsen att slira.
När du svänger så rullar ju framaxeln och bakaxeln olika långa sträckor och därför måste Haldexdiffen slira så länge du har ratten vriden.

Om den inte frikopplar ordentligt kommer det att vibrera och kännas som bilen "knyter" sig.

Det känns ju även på en bil utan fel, men bara när det tex är halt och haldexdiffen behöver låsa lite under svängen för att minska hjulspinn om man tex svänger i en brant backe med grus.
Efter att ha bokat tid för felsökning hos Volvo verkstaden här i stan och de hittar inget fel så börjar man ju undra om det är fel eller inte?
De sa att mekanikern inte märker nån skillnad från någon annan 4 hjulsdriven bil när han provkörde min

Jag vet inte vad jag ska tro
Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]

Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]