Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LasseL
Har AWD (visko-) på min V70 -01, som är på tiden att byta ut. (Tyvärr, för jag har verkligen trivts med den.)

Då är frågan: ska jag lägga pengar på AWD igen, eller är dagens DSTC så bra att men inte "behöver" det? (Har aldrig haft bil med DSTC.)
Vinterföret är stort sett ganska snällt där jag bor, men jag kör alltid dubbfritt nuförtiden.
Jag kör lite grann på fjällvägar, men inte så branta.

Jag förstår att det inte finns ett ja-eller-nej-svar på detta, men det hade varit fint med lite synpunkter från forumet!
Användarvisningsbild
av apersson850
Om du bara ser till framkomligheten är antisladd inte med i ekvationen.
Återstår antispinn och "diffbroms".
Inte ens med riktig mekanisk låsa-helt-och-hållet diffspärr är framkomligheten med tvåhjulsdrivet i närheten av vad fyrhjulsdrift, även med öppna differentialer, kan åstadkomma. Jag har provat.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
LasseL skrev:HarDå är frågan: ska jag lägga pengar på AWD igen
AWD

+Framkomlighet
+Bättre dragbil

-Högre Pris
-Högre Vikt
-Högre Förbrukning
-Mer saker som kan krångla
-Lägre Toppfart/Sämre acc
-Kan endast fås med automat på V70

Det är frågan.....

Och visst, DSTC tar ju kål på risken för sladd mycket effektivt (FWD spinner ju lite lättare än AWD).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
crumpets skrev:Flyttar till rätt forum.
Ops, trodde det var en V70II trådskaparen ville köpa.
av LasseL
Jepp, det er det jag tänker köpa nu.
Men jag skrev visst inte det i trådstarten, så jag förstår om moderator flyttade den.

Egentligen är det väl en generell fråga som gäller många modeller....
av Enzo
En fördel med AWD är att du får bättre acceleration i praktiken. Visst, på torrt väglag om du får en perfekt start så är en FWD lite snabbare. För normala förare, som ibland kör på regn, snö och is, så accar en AWD märkbart snabbare.

Slipper ryck i ratten vid acc.

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]