Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tomsa
  • När bilen stått tex över natten och jag ska lägga i en växel från "friläge" så är spaken "stum" i detta läge,den går att röra i frilägesområdet men växlarna är mycket svåra att få i.
    Lite milt våld löser saken och växlar man runt bland växlarna med lite våld så funkar allt som det ska igen.
    Sen känns lådan helt normal under körning igen.
    Låg oljenivå?
    Har inte kollat än men bilen är servad enligt boken men det kanske inte är nå´n garanti för att oljan är kollad i lådan iofs
  1. Ett klunkande ljud från vänster bak har tillkommit,dämpare eller vad brukar vara vanligast?
  • Sitter en sensor eller nå´t där larmdioden brukar sitta.
    En 4-stiftskontakt med 3 trådar till sej går dit.
    Verkar inte vara larm i bilen eller så funkar det inte men fjärrlåset funkar och efterlåsningen också,det finns en bortkopplingsknapp för hund/barn kvar bilen iallafall men den kanske finns pga efterlåsningssjyddet?
    Men vad gör sensorn eller vad det är i panelen innanför rutan?

Lägger till en post till eftersom jag glömde detta:
  • Rövvärmen i förarstolen funkar inte ,säkringar hela,knappen beter sej som den ska men värme saknas.
    Sitter 2 vita kontakter under stolen som inte är anslutna till stolen samt en svart avlång kontakt samt en gulaktig tjock kabel eller liknande,vad är vad?
    Är nå´t till airbag av detta så man inte rycker nå´t dumt och vad är de 2 tomma till?
    Går det att få nåt felmeddelande ang stolsvärmens fel?
V70 -01
Senast redigerad av 1 tomsa, redigerad totalt 0 gånger.
av Provocative
Kolla larm: Lås bilen med nyckel när du sitter kvar i. Efter någon minut kan du röra på dig. Då hör du om du har larm eller inte. Eller så gör du som jag. Lämnar hunden kvar i bilen och glömmer att aktivera reduceringen på larmet som du tydligen har^^
av tomsa
Provocative skrev:Kolla larm: Lås bilen med nyckel när du sitter kvar i. Efter någon minut kan du röra på dig. Då hör du om du har larm eller inte. Eller så gör du som jag. Lämnar hunden kvar i bilen och glömmer att aktivera reduceringen på larmet som du tydligen har^^
Som jag skrev så funkar det inte eller så finns det inget larm men vad gör mojen i panelen med 3 sladdar och ingen diod i sej då?
tomsa skrev:
  • När bilen stått tex över natten och jag ska lägga i en växel från "friläge" så är spaken "stum" i detta läge,den går att röra i frilägesområdet men växlarna är mycket svåra att få i.
    Lite milt våld löser saken och växlar man runt bland växlarna med lite våld så funkar allt som det ska igen.
    Sen känns lådan helt normal under körning igen.
    Låg oljenivå?
    Har inte kollat än men bilen är servad enligt boken men det kanske inte är nå´n garanti för att oljan är kollad i lådan iofs
Oljebyte i växellådan ingår inte i serviceprogrammen utan det får man välja till. Vilket är att rekommendera. Att dina växlar är svåra att få i beror nog snarare på att man behöver fetta in in/utgående axel till växellådan. Då måste man plocka ner lådan och då kan det vara bra att byta koppling samtidigt. Hade samma fel på min bil, men nu funkar den bra.
  1. Ett klunkande ljud från vänster bak har tillkommit,dämpare eller vad brukar vara vanligast?
Kan vara avgasröret. Det sitter upphängt bak "precis vid" bakaxeln med två armar med gummibussningar. Det brukar rosta sönder. Finns "lagningssats" på volvo för en billig peng! Har haft samma problem på min bil.
  • Sitter en sensor eller nå´t där larmdioden brukar sitta.

En 4-stiftskontakt med 3 trådar till sej går dit.
    Verkar inte vara larm i bilen eller så funkar det inte men fjärrlåset funkar och efterlåsningen också,det finns en bortkopplingsknapp för hund/barn kvar bilen iallafall men den kanske finns pga efterlåsningssjyddet?
    Men vad gör sensorn eller vad det är i panelen innanför rutan?
Du har inget larm! Den är säkerligen förberedd för larm.

Lägger till en post till eftersom jag glömde detta:
  • Rövvärmen i förarstolen funkar inte ,säkringar hela,knappen beter sej som den ska men värme saknas.
    Sitter 2 vita kontakter under stolen som inte är anslutna till stolen samt en svart avlång kontakt samt en gulaktig tjock kabel eller liknande,vad är vad?
    Är nå´t till airbag av detta så man inte rycker nå´t dumt och vad är de 2 tomma till?
    Går det att få nåt felmeddelande ang stolsvärmens fel?
Stolsvärmen är med stor sannolikhet bränd (trasig) Ett mycket vanligt fel. Kan inte svara dig på vad kablarna är till för. Men jag misstänker att de går till stolsvärmen och tidigare ägare har kopplat bort funktionen pga av överhettning.

V70 -01
Ang tröga växlar efter en natts stillestånd så känns det lite underligt att in & utgående axlar i lådan skulle ha med saken att göra eftersom det borde bero på växelföraren snarare tycker jag eller?

Avgasröret låter inte troligt då det är mer ett klonk av modellen defekt fjäderfäste dvs "hårdare" ljud

Sensorn i "fönstret" menar du bara har kablar till sej för skojs skulle då ifall man vill eftermontera larm ?

Ang stolsvärmen så är inga kablar/kontakter urkopplade utan mer fördragna dit då "mötande" kontakter på de vita är tomma på kablar dvs det finns inga kablar från dem till stolen.
wissel skrev:Ingen värme i stolen, inget larm !
Italienimport ?????
:-)
Svensksåld enligt papprena iallafall
Värme finns i stolarna men funkar inte i förarstolen
Larm vet jag inte om det finns eller om det bara är ur spel av nå´n anledning,därför frågar jag om hjälp och råd.
Det skall vara en ljusskygg för det är ett fotoresistor för att tala om för ECC att det förekommer solinstrålning och ECCn skall blåsa lite kallare.
En svensksåld V70 01 utan larm är vad jag vet ovanlig.
Om det skulle vara fel på ett huvlås eller dörrlås så blinkar inte blinkers vid låsning för att talaom att någon dörr inte är stängd, blinkers borde blinka vid upplåsning.
Volvo reservdelar eller verkstad kan se i bilkonfig. vad den är utrustad med.
Ditt växelproblem kan vara att lamellen kärvar på ingående axel, prova med att lägga i växelen före start.
Mvh Kurtoua
Kurtoua skrev:Det skall vara en ljusskygg för det är ett fotoresistor för att tala om för ECC att det förekommer solinstrålning och ECCn skall blåsa lite kallare.
En svensksåld V70 01 utan larm är vad jag vet ovanlig.
Om det skulle vara fel på ett huvlås eller dörrlås så blinkar inte blinkers vid låsning för att talaom att någon dörr inte är stängd, blinkers borde blinka vid upplåsning.
Volvo reservdelar eller verkstad kan se i bilkonfig. vad den är utrustad med.
Ditt växelproblem kan vara att lamellen kärvar på ingående axel, prova med att lägga i växelen före start.
Mvh Kurtoua
Allt med låsning och efterlåsning och bortkoppling av efterlåsning inkl blinkningar osv funkar exakt som det ska
Men var sitter huvkontakten? Jag har ingen synlig som jag hittar iallafall

Konstigt att de inte sa nå´t om bilkonfig när jag pratade med dem på volvo :( De erbjöd sej att ta in bilen på undersökning men inget om att de kunde kolla ändå
Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]