Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

min 965 fr 91 drar också minst två liter milen med kallstart och korta sträckor. Har under vintern kört en Lexus ls400 fr 1991, den drar också minst två liter milen vid korta körnngar och kallstarter.

Gav upp och köpte en Toyota Auris hybrid för stadstrafik. Förbruknngen ligger på 0,5 l milen inkl kallstart och korta sträckor. För långkörning köpte jag en beg V70 2,5 tdi, den drar ca 0,6 liter diesel vid lugn långkörning. 965an och Lexusen är reservbilar på landet.
I juli körde jag en längre sträcka med direktörsvagnen och tänkte att nu ska vi se vad den drar om jag försöker köra 90 km /h så strikt det bara går. I tanken 30-35 liter E85 dessutom,tankade upp i locket. Körde närmare 80 mil, 90 km/h, ett skov i 4-5 mil i 110-120 km/. Förbrukningen beräknades till 0.86 lit/mil. Däremot i blandkörning drar den 1,3. Fyller sällan tanken full så lite som jag kör men det har den legat på då.

Intressant är ju hur olika däcksdimensioner men särskilt rullomkrets på hjulet påverkar den uppmätta sträckan. Förändrad utväxling när rullomkretsen blir "för låg", visar för hög hastighet än den verkliga, högre varvtal. Jag har lite för låg hjulomkrets, sitter 195 60 15 på den istället för 195 65 15/ 205 55 16. Mätte däremot den körda sträckan efter hitta.se

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr[…]

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]

Slangar v70

Slangen med fläta går väl till map[…]

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]