Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaob
PeterR skrev:D går bra , du kan ta från 140/170 även S60 passar + många fler.
//Peter
Tackar. Låter kanon, har en jobbarkompis som har en 140hk så ska fråga om jag får prova hans tändspolar.
Så förhoppningsvis slipper jag köpa en för att bara prova.

Får väl återkomma om några dagar när/om jag får testa dem.

Är det nån annan som kan ha en ide om vad felet kan vara så skriv gärna i tråden.

Det jag hoppas på att det inte är.
LMM ?
Gasspjäll ?

Fortfarande inga felkoder som tyder på detta.
av jaob
Idag prova jag att koppla ut magnetventilen igen och då ladda bilen 0,2 bar men den hacka,bluddra fortfarande. Testade att blåsa i den och det gick fritt mellan Gul och Röd.

Monterade dit en gammal magnetventil som det ska vara fel på och då ladda den 0,8 bar men med väldigt ostadigt laddtryck, fick även lite felkoder på denna magnetventil och i denna går det ej att blåsa i mellan Gul och röd.
Bilen bluddrar fortfarande.

Monterade tillbaka den andra magnetventilen och drog även ur luftmassmätaren, Det resulterade i att jag fick upp ett gäng nya felkoder och bilen ladda 0,2bar men tyckte den gick betydligt jämnare och kändes helt annorlunda.
Plockade bort luftmassmätaren och inspektera den lite och efter lite pill med den så satte jag tillbaka den och insåg att jag antagligen hade pajat den när jag har hållt på med den , för nu går bilen som en påse skit. Den vill knappt varva när man gasar och den dör då och då :-(O)

fick lite smått panik när bilen inte va körbar så jag brände in till Biltema i en annan bil och köpte en ny för 999kr.
Kom hem och montera den och startar bilen och den verkar gå bra än så länge :)
Åkte iväg på en provtur och bilen känns ganska annorlunda att köra, fast på ett bra sätt.
Och problemet verkar vara borta helt när man gasar på, kan vara ytterst lite att den tvekar men det kan vara inbillning också. Hur som helst så går den "Mycket" bättre än med den gamla LMM.

Bilen är fortfarande tokslö och det händer inte mycket men problemet med att den tvekar när man gasar på är borta.

Så det kanske va både för och nackdelar med att jag råkade pilla sönder den.
Sen får vi väl se hur länge en Biltema LMM håller :wink:

Men den laddar fortfarande 0,5bar och jag får inte upp några felkoder som tyder på att det är nått problem.

Däremot så läcker mitt avgassystem vid ljuddämparen och står man på tomgång och gasar med bilen så smäller det till flera gånger där det läcker vid runt 3000rpm. Frågan är om det är att det är läckage och att det blir för högt tryck så den smäller ut vid det trasiga stället. eller om den misständer på nåt sätt, svårt att avgöra och även förklara hur den beter sig.

Tyckte dock den gamla LMM såg konstig ut vid mätpunkten så ska ladda upp en bild på detta om jag fick någon bra.
Ser ut som ett par stycken små metallpinnar varav den ena är av ? eller om det ska vara en mellanrum på denna. svårt att förklara ska försöka få upp en bild.
av jaob
Än så länge går bilen bra när man kör. MEN, idag när jag starta bilen så hacka och bluddra den på tomgång när jag starta bilen, gasa till lite men den gick ganska ojämt för att sedan hoppa igång efter nån minut och gå som vanligt igen :S... Ska se hur bilen beter sig dom kommande dagarna annars så får jah lämmna tillbaka Lmm och köpa en orginal på mekonomen istället...
Dock inga felkoder...
av oldtimersmc
jaob skrev:http://www.forumbilder.se/show.aspx?iid ... 64000Pf184

Där, om ni kollar det inre stiftet/pinnen så ser ni att det ser ut som att det är ett glapp i den. frågan är om det ska vara så eller om den har gått av ?
Nån som kanske vet detta.
Inte lätt att se med den bilden...
av jaob
oldtimersmc skrev:
jaob skrev:http://www.forumbilder.se/show.aspx?iid ... 64000Pf184

Där, om ni kollar det inre stiftet/pinnen så ser ni att det ser ut som att det är ett glapp i den. frågan är om det ska vara så eller om den har gått av ?
Nån som kanske vet detta.
Inte lätt att se med den bilden...
Nej jag vet :), det va svårt att fota inuti sensorn.

Förövrigt så tyckte jag bilen hacka lite i morse med när jag skulle iväg...
Men jag har bara märkt av det på mornarna när jag ska iväg annars går bilen bra.

Undrar om det har nått med att luften är väldigt fuktig då och att den inte klarar av att mäta som den ska vid startögonblicket. Låter iof lite långsökt.

Ska avakta ett par dagar till för att se hur den går sen åker jag nog och köper en Bochs istället om den fortfarande går dåligt.
av oldtimersmc
jaob skrev:Än så länge går bilen bra när man kör. MEN, idag när jag starta bilen så hacka och bluddra den på tomgång när jag starta bilen, gasa till lite men den gick ganska ojämt för att sedan hoppa igång efter nån minut och gå som vanligt igen :S... Ska se hur bilen beter sig dom kommande dagarna annars så får jah lämmna tillbaka Lmm och köpa en orginal på mekonomen istället...
Dock inga felkoder...
Kolla tempmätaren om den beter sig märkligt.
av jaob
Temp mätaren beter sig som vanligt.
Har nu monterat en Bosch orginal LMM från Mekonomen, men har dock inte testat att göra några kallstarter än.

MEN jag berätta längre upp i tråden att det small i avgassystemet när man stod på tomgång och varva med den, som att den misstände.
Detta problem hade jag med den första mätaren som satt på och även med biltemas LMM.
MEN nu när jag satte dit den nya av märket Bosch så försvann detta problem helt :S.
Jag gissar på att den går mycket bättre vid kallstart också. Ska dock testa detta innan jag säger för mycket.

Men det blev som jag antog att det skulle bli när jag köpte mig en LMM från biltema för 999kr :), men det va ju värt att testa iallafall. Jag ska lämna tillbaks denna omgående.
av oldtimersmc
Även jag har blivit bränd av en dålig LMM så skulle kunna tänka mig att den är boven i sammanhanget känner igen en del av symtomerna .
Gick så långt att jag på inrådan av "alla" köpte mig ett Gasspjäll, läs här http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6r#p436490

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]

Elpriset

4850 kr för 1796 kWh i elområde 4. Korr[…]

Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]