Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svartsvart
apersson850 skrev:Jag köpte med integrerad takbox. XC70 heter den.
Snyggare formgivning än V60 har den också.
Det låter ju lite opraktiskt att ha den integrerad, då får man ju köra omkring med den även när man inte behöver den... :wink:

Skämt åsido, XC70 är helt fantastiskt fin att köra. Men det här med formgivning är ju ytterst subjektivt.
av Lazy
Ja smaken är som baken, lastmässigt är V70 o XC70 klassen bättre, men jag tycker att V60 formgivning är många klasser snyggare.

Jag o frugan hade med oss 3 av våra barnbarn (2,5 o 7år) i sommar 2 veckor med två barnstolar och en sittvagn när vi åkte till landet, det blev en del bilkörning med utflykter, bad o handling, visst blev det knökigt ibland, men det funkade utan takbox.
av Lazy
Ynot skrev:
Ja smaken är som baken, lastmässigt är V70 o XC70 klassen bättre, men jag tycker att V60 formgivning är många klasser snyggare.

Jag o frugan hade med oss 3 av våra barnbarn (2,5 o 7år) i sommar 2 veckor med två barnstolar och en sittvagn när vi åkte till landet, det blev en del bilkörning med utflykter, bad o handling, visst blev det knökigt ibland, men det funkade utan takbox.
Jag glömde säga att jag satt som en kung i franmsätet :lol:
Användarvisningsbild
av apersson850
Finessen är ju att den integrerade lastboxen inte märks när man kör bilen. Bara när man ska lasta.

Att jag tycker V70/XC70 är snyggare än V60 beror på att XC70 ser ut som en bil där formgivaren visste vad han ville åstadkomma. Den tar ett klart avstamp som säger att "Jag är en personbil som man kan lasta i!".
V60 ser ut som en bil som inte vet vad den ska bli. Den tänkte bli en kombi, men någonstans längs vägen sjönk den ihop, som om den skäms för sig själv. Som en hopfallen sufflé. Därför blev den en halvmesyr. Inte en kombi, inte en sedan, inte en snygg kupé - ett själlöst mellanting av tråkigaste "lagom"-sort.

Men den säljer ju bra, så det är nog bara jag som ser det så.
av Lazy
apersson850 skrev:Finessen är ju att den integrerade lastboxen inte märks när man kör bilen. Bara när man ska lasta.

Att jag tycker V70/XC70 är snyggare än V60 beror på att XC70 ser ut som en bil där formgivaren visste vad han ville åstadkomma. Den tar ett klart avstamp som säger att "Jag är en personbil som man kan lasta i!".
V60 ser ut som en bil som inte vet vad den ska bli. Den tänkte bli en kombi, men någonstans längs vägen sjönk den ihop, som om den skäms för sig själv. Som en hopfallen sufflé. Därför blev den en halvmesyr. Inte en kombi, inte en sedan, inte en snygg kupé - ett själlöst mellanting av tråkigaste "lagom"-sort.

Men den säljer ju bra, så det är nog bara jag som ser det så.
'

Ok du tycker så, vi glömmer det och ser hur mycket V60 som säljs.
av FreddanM
Skulle helst vilja ha en XC70 D5 Aut av den senare modellen, men som tjänstebil blir en sådan kusligt dyr. Dessutom går inte V/XC70 hem hos damen.
Ska det bli svängen med billån så har vi satt maxpris till styvt 200 ksek och då blir det snudd på gamla taxis med plus 20000 mil på mätaren. Känns inte helt tryggt att plöja ner så mycket pengar i en långmilare.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag köpte just en sån privat. Kostade rätt exakt en halv miljon.
Så visst är det mycket pengar. Däremot så gillar damerna i familjen den, mer ju yngre damerna är, tror jag.
av heckles
Ja en halv miljon är väldigt mycket pengar.. Den bil jag kollar på nu (en V60 Drive Momentum + lull) går lös på ca 310K. Man kan göra mycket roliga saker med familjen för 190000 kronor.. :)

Vi har två barn på 6 och 3½ och vi räknar med att få plats utan större problem. Vi har en V70 Classic från 07 idag.
av zvolvo
Allt hänger väl på hur man prioriterar... Vår familj på 2 vuxna och 2 tjejer på 1,5 och 3,5 år (med bakåtvända stolar Acta Graco Duoflex och BeSafe izikid i fram- och baksäte efter varandra), så ryms vi jättebra i en V60 tom med semesterpackning inkl. syskonvagn (Phil&Teds Sport). På vintersemestern lägger vi på takboxen för skidor och övrigt.

Så det går, om man vill, att rymmas bra i en V60 för en småbarnsfamilj, men man får ju fokusera på att välja rätt stolar och vagn för att maximera utrymmet och det kan göra STOR skillnad, mer än vad bilstorleken i vissa fall. Dessutom blir man bättre på att prioritera vad som är viktigt att ta med istället för att släpa med sig en massa i onödan :wink:
För oss är V70 inget alternativ då den inte faller oss i smaken varken ur design eller körglädjesperspektiv. Valet av en lätt barnvagn med kompakta mått har vi uppskattat även i många andra sammanhang då vi ofta flänger runt och hälsar på släkt över hela sverige och den alltid hänger med oavsett om vi reser med bil eller tåg.

Är man verkligen ute efter en lite mer kompakt bilmodell och det finns stolar och vagnar som fungerar ihop med utrymmena så är ju kostnaden för byte av barnvagn eller bilbarnstol försumbar i sammanhanget...eller?
Men vill man absolut ha en maffig barnvagn, tar alltid med hela prylarsenalen/klädgarderoben och hatar "tetrispackning", så får man titta efter större bil, men det är tveksamt att det ens blir rymligt i en V70/XC70 då...
Användarvisningsbild
av apersson850
I mitt fall ville jag för död och pina ha fyrhjulsdrift och gärna lite högre markfrigång, samt kombibakände för att åtminstone få in det som är ömtåligt där. Dessutom skulle den vara en bra dragbil, för resten får ligga på släpkärran.
Då finns bara XC70 i sortimentet, eftersom XC90 är gammalmodig i jämförelse och XC60 bara är lite mindre och onödigt hög. Den tillför inget.

S80, V60 försvann helt, för de finns inte med högre markfrigång. Tills jag köpte XC70 har jag haft två olika bilar, för att ha en körgladare och en lastvänligare, men det blir för mycket att hålla ordning på. Nu överväger jag att gå ner till en. Den gamla kombin har jag redan sålt.

Vad är det för bil???

3G släcks

Tackar, jag har samma sim-kort från när[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Vi bilägare skriver 2025-05-05 följande:[…]

Den grova slangen går ner på någ[…]