Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dreamb
hm.. jo jag vet vad du menar hemglass.. Om du väntar ett år till med bilköpet får du nog ännu bättre pris pga att den nya V70 släpps nästa år.

Det vore intressant att vet vilka summor försäljaren verklingen tjännar..
Är det nån volvo försäljare här i forumet?
Användarvisningsbild
av Jensen
En V70 har aldrig någonsin varit billigare än nu, självklart vill man kunna mjölka ut det sista innan den nya V70:n kommer.
Men dessa kampanjbilar tjänar ÅF inga stora pengar på.
Sen så har det aldrig varit nån hemlighet att nybilar inte är avdelningen där dom stora pengarna rullar in, utan det är verkstaden som står för vinsten.

När det gäller vinsten på en bil som t.ex Act Ed som tjänar man
ca 10000kr per bil.
av Steff 99
Hur mycket försäljningstället tjänar beror väl på vilka kostnader man har, men påslaget är mellan ca. 13-15% men det kan variera på olika modeller , vad man har största påslaget på är tillvalen, sedan räknar man in finansiering, serviceavtal,försäkringer .m.m...så det finns ALLTID förhandlingsutrymme, det beror bara på hur försäljningsstatistiken ser ut :lol:
Användarvisningsbild
av Jensen
I detta fallet talar vi om bilen i kampanjen Act Ed eller???
Och vad man tjänar på en sån bil vid försäljning.
Vid förhandling med kund så talar inte om övriga kostnader, utan priset på bilen Options/tillbehör samt ev rabatt beroende på bilmodell/kampanj.

Steff99:
Har du jobbat med bilförsäljning???
För då borde du veta att det inte ALLTID finns förhanlingsutrymme.
Sitt inte o bara släng ur dig massa skitsnack som du inte har täckning för.
av Steff 99
Jag sysslar med försäljning..om du nu inte har kunskapen hur man driver affärsverksamhet så undrar jag vem som kommer med dravel.
Jag har aldrig kampanjat eller offererat utan att det finns delar av ett avtal med kund som går att förhandla.
Kampanjer som sker från leverantör är prisat från denne och kom inte o säg att ÅF tar hela prissänkningen.
I så fall är VCC ett unikum...skulle det vara så, sitter ÅF ofta på pottkanten ekonomiskt och måste dumpa ut lagerbilar för att rädda ekonomin...även då går det att förhandla...men självklart är det inte det optimala sättet att göra affär.

Jag svarade generellt vilket påslag som finns

Om jag sålt bilar :roll: ...jo några har det blivit...första sålde jag 1968.... :oops: och den sista är inte såld ännu :lol: du kanske vill förhandla till dej ett bra pris :wink:
Användarvisningsbild
av hemglass
Jensen skrev:En V70 har aldrig någonsin varit billigare än nu, självklart vill man kunna mjölka ut det sista innan den nya V70:n kommer.
Men dessa kampanjbilar tjänar ÅF inga stora pengar på.
Sen så har det aldrig varit nån hemlighet att nybilar inte är avdelningen där dom stora pengarna rullar in, utan det är verkstaden som står för vinsten.

När det gäller vinsten på en bil som t.ex Act Ed som tjänar man
ca 10000kr per bil.
Det stämmer som du säger att "en V70 aldrig någonsin varit billigare än nu" Vad kostade en V70N när den kom -00 (fanns väl bara med turbo då, ) lägg på lite extragrejor som kanske är standard nu, så visst var bilen dyrare förr... :lol: Förresten vad kostade en ny volvo 855 när den kom? :?:
Användarvisningsbild
av Jensen
Vem har sagt att ÅF tar hela prissänkningen???
Självklart så går Volvo väldigt ofta in med "stödpengar" mm

Dreamb Frågade på vart vinsten på en bil ungefär låg.
Du kanske är egen företagare och ser på det hela ur en helt annan vinkel.
Dom pengarna/vinsten jag talar om är den jag ser som ÅF bruttovinst när jag säljer bilen, ingenting annat.
Jag tycker du är helt ute och cyklar när du talar om vinsten efter alla kostnader, och jag tror inte att det var det totala resultatet av ÅF vinst per bil som Dreamb var ute efter.

Även om du verkar ha svårigheter att förstå vissa saker så är det fortfarande inte "alltid" man kan förhandla vidare om ett pris.
av Dreamb
Tar det lugnt.. killar :)

Det verkar som att det finns olika uppfattningar om vad ÅF tjännar på en kampanj-bil.

Det värsta jag hört är från min arbetskamrat.. han menar att ÅF betalar bara ca 150000 för en sån bil..

undrar om det kan stämma.. för att vinsten ska ju täcka alla kostnader de har för lön till anställd, lokalhyra osv.. om man tänker så, då kan det stämma rätt bra.

Isåfall en mindre volvohandlare måste nog tjänna mer per bil med tanke på att deras kostnader är lägre, men då kan det vara att de har högre inköppris hos volvo vem vet..
av Dreamb
ca 7v kvar.......

:cry:

Omvandlaren ser ut så här, den är […]

Byta kolvringar

Det finns inga artikelnummer. Men jag hittade ring[…]

Hej, jag har köpt en Volvo XC90 D5 från[…]

Volvo V50 "Mr White"

20250516_161716.jpg En liten vår bild p&ar[…]