Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FreddeD
Ok. Har inte skaffat ny rem än men har monterat ner nästan allt.
För att få bort den nedre remskivan så tog jag hjälp av startmotorn (så som jag sett på internet) men nu funderar jag på hur jag ska kunna dra åt remskivan igen utan att bara stå och snurra på motorn?
av I.H.P
Lägg i fyrans växel och dra åt handbromsen.
//Björn
Användarvisningsbild
av StefanT5
Ja har när jag har tagit bort och monterat remskivan alltid plockat ur kylaren så kan man använda mutter maskin lite mer jobb men enkelt när man monterar allt.
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Kan någon förklara lite bättre hur ni gör för att få bort nedre remskivan. Brorsan har köpt en 245 -90 som gått 24000 mil med luddig servicehistorik, tror motorn heter B230 nånting. Jag servade den åt honom och skulle byta kamrem men blev fan blå i nyllet innan jag gav upp på j-la remskivan. Bytte för 20 år sen på en som jag hade men hjärncellerna har väl börjat gå med rullator för jag kommer inte ihåg hur jag gjorde. Hade en sjujäkla bit rör som hävstång men......böjd. Vet inte om jag ska klassa det som att jag är skitstark. Någon - ett bra tips, t ex startmotorn, hur gör ni? / Clas 8)
av Rådlös
En fråga i sammanhaget: Varför vill du ta bort remskivan?
Om du nollställer motorn först av allt, innan du börjar riva gamla delar, så behöver du inte rubba några axlar ur sitt läge för att byta kamrem.
Detta förutsätter ju naturligtvis att den gamla remmen är hel än så länge.
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Hade i och för sig bråttom när jag höll på för jag skulle bort men jag fick inte bort kåpan längst ner. Kollade inte så noga utan gissade att remskivan måste bort för att få bort kåpan. Tydligen ska man inte börja meka när kärringen står och ropar. / Clas 8)

Bild
av osla
ja du måste bort med remskivan. när jag gjort det så har jag använt mutter knackarn och den har kommit på en gång på dom jag bytt på
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Har inte tillgång till en mutterknackare så därför var jag lite nyfiken på hur man gör med startmotorn. Ska man sätta ett fast spärrskaft i lås mot en sida och dra runt eller? Hur sitter den kvar i så fall, hoppar den inte åt h-vete med den kraft det blir från startmotorn? / Clas 8)
av Rådlös
Det är lätt att sitta här och säga "Köp det, och köp så!" Men i nya katalogen från stora bilprylvaruhuset kostar en elektrisk (230 Volt) mutterknackare 400 kr.
Om du köper en sådan kommer du att välsigna det här forumet när du skall byta till vinterhjul om några månader. Tills dess har du också köpt en momentstång, för mutterknackaren drar mycket hårdare än vad som är nödvändigt. Jag vill minnas att 90 Nm är tillräckligt på fälgar. Mutterknackaren klarar 450 Nm.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Sommaren har gått och nu har jag även b[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]