Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Hej,

Någon som vet hur jag ser om jag har nivåregleringsdämpare bak på min XC60? Jag har fattat det som att inte alla har det utan det varit ett tillval som inte ingått i något paket?

Någon som vet något om detta?

Mvh
Martin
Användarvisningsbild
av XC60D3
Stämmer bra det. Det är ett tillval och kan bara väljas om man inte har valt Four-C eller R-design.
Användarvisningsbild
av MartinS
Så hur ser man skillnad på dämparna, någon som vet? Är det samma som på V70N där man har en veckad gummibälg på de med nivåreglering eller?

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Ta ett mått mellan bakdäck och ovankant på hjulhuset.
Lasta in nåt tungt i bagageutrymmet och mät igen, för att kolla hur mycket bilen sjönk ner när du lastade.
Låt lasten ligga kvar, kör några kilometer, stanna på samma ställe igen (samma lutning) och mät igen.
Har du nivåreglering är bilen tillbaka på ungefär samma höjd som den var innan du lastade.
av mikebike
En Volvo-handlare kan se om bilen är original-utrustad med nivåreglering.

Jag har inte på denna, men däremot på den gamla (V70N).
Den nya har dragkrok original, inte den förra....
Användarvisningsbild
av MartinS
Efter att ha kikat i vida verkar det som att nivåreglerande dämpare har en separat behållare med olja/gas bredvid själva dämparen. Så det lär va rätt enkelt att se skillnad.

/Martin
av acr32
XC60D3 skrev:Stämmer bra det. Det är ett tillval och kan bara väljas om man inte har valt Four-C eller R-design.
Jag är ledsen om jag tog bort din illision. :oops:
acr32 skrev:
XC60D3 skrev:Automatisk nivåreglering är standard i R-Design och tillval till andra utrustningsnivåer. man kan inte ha Four-C och nivåreglering tillsammans.
Källa? Jag har (vad jag vet iaf) ingen nivåreglering på min bil iaf... :shock:
XC60D3 skrev: Testade dessutom den automatiska nivåregleringen, genom att köra upp på en liten sandhög på uppfarten. Ser ut att fungera bra, eller hur?
Bild
Tycker ärligt att din bil är supersnygg iaf! :wink:
Användarvisningsbild
av apersson850
Men det som visas på bilden ovan har inget med nivåregleringen att göra. Eller hur menar ni?

Att bilen fjädrar när man kör upp ett hjul på en sandhög, det gör ju alla bilar.
Användarvisningsbild
av MartinS
Nivåregleringen har inget att köra med bilens lutning, bara kompressionen av dämpare/fjäder i bak, alltså borde inte en uppkörning på en sandhög visa någonting.

/Martin
av rojo8515
Automatisk nivåreglering brukar fungera så att om du lastar mycket tungt ibakluckan eller drar ett släp med högt kultryck så sjunker ju normalt bilen ned rejält ibak. Volvo har haft olika lösningar, ofta så har bakdämparna "pumpat" upp sig efter några gupp och håller bilen i rätt läge. Just när man börjar köra kan det vara lite häng på bilen.

Vet inte hur det ska funka på XC60, jag har själv R-design och när jag drar släp med högt kultryck sjunker den inte ned så mycket, men det kan ju bero på tex hårdare fjädrar eller något annat med dämparna. Bra dragbil är den ivarjefall.

Då XC 60 har så lite överhäng ibak kanske det inte är något stort problem, fast finns det som tillval kan väl en del behöva nivåregleringen. Standard XC60 kanske är lite mjukare ibak och sjunker ned mer?
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Kolla tändstift och tändspolar änd&[…]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]