Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Funderar på att byta upp mig till en V70II 08-. Idag kör jag en V70MY02 D5. Den har rullat 33000 mil, fullservad. Nyrenoverad dieselvärmare, ny startmotor och startkrans. Lådan växlar ua, inga glapp i framvagn och inga missljud. Nya sommar och vinterdäck. Ena dagen vill man byta men har svårt att riktigt övertyga mig själv. Vad kan hända med min bil som drar höga repkostnader och som talar för att jag ska byta . Nån som har någon klok kommentar eller anledning på varför jag ska byta upp mig.
Om bilen är så fräsch som du säger finner inte jag någon anledning att byta. De miltalet är ju inget att oroa sig för.
Är det manuell eller automat förresten?
Men det är ju jättesvårt, din bil kanske går i 20k mil till utan större renoveringar, medans om du byter bil kanske du åker på ett måndagsex som havererar stup i kvarten.. Eller tvärt om..
Sen tycker ju jag att V70N är snyggare än V70 II :-)-)
Om du kan/vill skruva själv så är din gamla bil nästan helt säkert det billigaste alternativet. Även om du lämnar bort den för service/reparationer så är den troligen billigare än ett nyare (och dyrare) alternativ. Tittar du strickt ekonomisk på ditt bilägande så kör du den till någonting går sönder som är dyrare att laga än vad bilen är värd -- och då köper du en annan bil i relativt låg prisklass. (Om du kör väldigt mycket så kan det dock bära sig att byta till en bränslesnål bil -- även om den är nyare och dyrare).

Ny(are) bil köper man normalt för att man vill ha bra bil. Inte för att det blir billigare. Acceptera det så blir det lättare att ta steget.

Du tror väl inte att det som byter bil var tredje år gör det för att de måste? :wink:
Frågan är väl hur mycket man har uppskattat sin bil. Vi har ju en tendens att ganska snabbt bli van med våra prylar och därför känner ett behov av att byta, ombyte förnöjer heter det ju. Men med bilar som är en ganska stor investering och som man extra utrustar lite då och då för att känna att det blir lite nytt är ju en annan sak. Min kära fru brukar prata om nyare modeller men just nu känner jag att dom får begrava mej i bilen innan jag byter. Men å andra sidan, vilka brukar få som dom vill i längden...... / Clas 8)
behåll trotjänaren!
har själv en D5a 03 som passerat 52 000 med samma låda enda problemet just nu är en spridare som koppartätningen är kass luktar för djävligt men är lätt ordnat.
Isak
Rellac skrev:
Är det manuell eller automat förresten?
Det är en automat, spolade och bytte olja när jag köpte bilen för 10000 mil sedan. Det blir nog till att lägga ner bilbytartankarna, fick min inbytesvärderad till 50´idag och men känner trots det inte att jag vill lägga ytterligare 120-130´på en som lite nyare.
titta på oljan i lådan, om den är lätt brunfärgad gör du ett byte med sköljning.
på taxibilar görs det vid 6-7000 mil.
Isak
Jag tror att det framförallt är två faktorer som påverkar valet av hur "ny" bil man vill ha. Nämligen hur viktigt det är att ha en blank och fin bil på garageuppfarten och om man kan (och vill) skruva med bilen själv. Och så möjligen krocksäkerhetsskäl!

På min garageuppfart står det en 40 år gammal militärgrön (matt och flammig) BMW med minst 74.000 mil på mätaren. Jag har ägt den i 32 år och gör alla jobb på bilen själv.
Två gånger under mina ca 60.000 mil har den svikit mig så att jag inte kom dit jag ville (defekt luftmängdmätare och en kardanaxel som gick av).
De senaste 40-45.000 milen har jag fått totalt en (1) anmärkning på besiktningen (p-ljus ur funktion)

Det känns som om jag ett bra tag till får försöka bortse från diverse spydiga kommentarer i stil med "Är du på väg till skroten...eller?" för den kommer säkert rulla många tämligen bekymmerslösa mil till.

Per L

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]

Elpriset

4850 kr för 1796 kWh i elområde 4. Korr[…]

Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]