Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Carina
Far omkring i en 850 2.5 GLT -95 som jag tycker jag gör inget annat än att byter delar på den.
Denna gången har jag kommit till mina spridare....

I förrgår natt när jag rullade in bilen i garaget tyckte jag den knackade som om den vore kall... då har jag kört 7 km och värmen ligger som den ska.

La handen på spridarbryggan och där knackade det..... mycket!!

Min fråga nu är då...

Jag har ett "paket" spridare liggandes från en 92á ... kan man skifta över till dom eller skiljer det nånting...?
Vad KAN det bero på att dom knackar så jäkla mycket?

Gick över mina felkoder.... inget på tändningen (bara ABSén)
Bilen går bra... bra tomgång, svarar bra på gas,drar kanske liiite mycket men det kan ju bero på tunga skor med :lol:
av *pettson*
Du lär inte höra sånt enormt oljud som härstammar ifrån själva bryggan. Visst rör sej spridarna invändigt men vi pratar om betydligt högre frekvenser och om betydligt mindre rörelser än dom flesta tror. En spridare öppnar sej runt 1-3mm som värst med en nål som är runt 1mm i diameter. Det ger inte sådär jättestora rörelser och knackninga, men visst tickar det. Däremot kan det vara så att en eller flera tryckare är punkterade i raden bakom spridarrailen och då knackar det just MYCKET! Men för att elliminera ev möjligheter så ta en skruvmejsel. Gärna med så hårt plasthandtag som möjligt. Sätt klingan mot övre kamkåpan på olika ställen samt ha handtaget mot örat så blir det som ett stetoskop. Du kan med väldigt stor exakthet höra vart oljudet befinner sej. Tycker du att ljudet är för högt så in med en hörselpropp för att sortera bort maskinbruset och vips blir bara knackandet kvar. (en bra metod om man lyssnar på dieslar)
Tack Pettsson.... :)
Ja jag förstår att det inte är bryggan som knackar :lol: utan att det är spridarna UNDER :-)-)

Ska plocka fram stora skruvmejseln med det hårda handtaget och kika/lyssna! :)
Bromsrör höger fram

Då bör konan vara rätt. Men vad me[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

Har varit in på bildelsbasen. Finns en i Nor[…]

Vad är detta för kontakt?

Kontakten ser ut att vara till dimljus, bilen kans[…]