Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aalex
Jag har haft någon gammal 245a sedan många år tillbaka och har avverkat 4 st under åren. Det sämsta med 240 är bakbromsarna. Det är min bestämda uppfattning :( på en i övrigt mycket användbar bil. Och vanligen så har jag problem med dålig bromsverkan på höger bak. Bromsbeläggen fastnar och ibland kolven. Och när jag vill fixa felet så nog går bromsnipplarna av allt!. Dom är för klena och sexkanten rostar snabbt ned och sitter för hårt hur löst än jag drar dom. Så för att få bakbromsarna att fungera bra så måste jag inför vintern kolla upp att beläggen löper fritt och att bromsnipplarna är lätta att skruva in och ut. Och så gör jag även på våren. Och då har jag bilen rullande. Fast inte jsut nu för min 245a har stått mer eller mindre ett halvår och då sitter ett bromsoks kolv fast. Gissa vilket - jo höger bak!

Jag brukar alltid börja med att göra rent och byta belägg. Andra fel har varit ovanliga.
Användarvisningsbild
av NickeGubben
Mysko, du har för hög bromsverkan.
Kan vara fjädern i den bromsreduseraren som gått av o släpper fram fullt tryck.
av eisenhower
NickeGubben skrev:Mysko, du har för hög bromsverkan.
Kan vara fjädern i den bromsreduseraren som gått av o släpper fram fullt tryck.
Jasså? Vart sitter denna fjäder? Hur byter man den?

Mvh David
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Reduceringsventilen kan vad jag vet inte repareras utan måste bytas.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Sitter vid bakaxeln.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Alfredo
En opel som Jag hade låg ett av hjulens broms låg på efter att bromsat, letade efter felet länge så visade sig att det var stopp i slangen så bromsvätskan gick inte tillbaka!
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Ryckig V60CC D4 AWD -16

Tja! Äger nu min andra V60CC D4 AWD, med gam[…]