Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hullan
Har haynes-bok - vet vad du tycker om den pettson - har du något bättre förslag som man enkelt kan köpa?

Jag ska bara erkänna att jag är ingen mekaniker. Kan absolut skruva ur några bultar och dit med det nya fästet men jag trodde inte det innefattade att jag skulle bort med massa grejor som jag säkert inte får tillbaka igen...

Som sagt - om jag nu skulle ge mig på det - de här tre bultarna som håller fästet i blocket/toppen - hur hårt ska de dras?

Efter något moment eller bara så hårt jag orkar - behöver man riva ner allt och efterdra dem efter någon vecka eller?
av *pettson*
Det finns säkert ett angivet moment. Men dra det så hårt du kan, skruvarna är såpass grova att du inte kan dra sönder nånting med normala handverktyg om dom används som dom är tänkta. Det ska inte efterdras alls.
Jo haynes kanske inte är världsbästa boken. Det har jag påpekat många ggr. Men den täcker ändå det mesta som nybörjaren behöver veta. Det finns mera böcker men dom täcker faktiskt mindre saker, men mer detaljerat.
En del saker täcks inte alls i böckerna eftersom det förutsätts att man har en viss grundnivå av kunskap innan man ger sej på nånting alls. Sen kan inte böcker täcka precis allt ändå eftersom vi som skruvar är olika. Det som är bra information för dej som du lär dej massor av, kanske jag uppfattar som konstigt och dåligt upplagt pedagogiskt sett så illa att jag inte förstår nåt alls. Vi lär oss alla på olika nivåer och framförallt på olika sätt, vi har olika trösklar vi behöver ta oss över för att förstå. Det gör att det skulle behövas en personlighetstest och matchning mot 10.000 varianter på samma mekhandbok för att göra dom flesta nöjda.
Användarvisningsbild
av rüttner
taxi skrev:och för att svara på frågan; ja, man kan gå till volvo och köpa hela fästet :D
och titta gärna på inre fästet vid torpedväggen när du ändå är där!
Vad heter det fästet? kollade lite snabbt på skruvat men såg inte det där.
Ska beställa lite annat därifrån, så då kunde man ju köpa det med om dom nu har det.
av hullan
Okej jag ger mig nog på detta imorgon. Har ju nu köpt ett nytt fräscht fäste. Får riva ner allt som behöver rivas ner.

Något speciellt mer jag behöver tänka på?

LMM måste alltså bort och likaså hela luftburken. Fördelare, rotor kamaxelgivare - slang mellan luftburk och insug.

När jag nu drar dit det nya fästet - ska jag smörja bultarna med något? Fick inte med några nya bultar utan får använda de som höll det gamla fästet på plats.

De går ju alltså in i blocket/toppen - ska man använda lite kopparpasta på bultarna eller vad brukar man smörja med när man skruvar in bultar i topp/block på motorn?

Shit jag kan ingenting :(

Pettson eller någon annan, hjälp!
Användarvisningsbild
av Lasseman
Det är inte så komplicerat som det låter, allting ger sig efter hand. Öppna luftburken, ta ut filtret, ta bort locket, underdelen sitter itryckt i bussningar, några kontakter behöver lossas och sen behövs bara hylsa, kort förlängare och ett spärrhandtag för att lossa bultarna till fästet.
av hullan
Hej Lasseman och tack för ditt svar!

Okej - och det är ok att lossa de slangarna som sitter i luftburken - eller sätter de sig kasst sen när man en gång dragit av dem?

Jag är också lite orolig för det understa fästet - där ser riktigt trångt ut - går något kopparrör förbi där och massa andra slangar - är skitskraj för att slå till något rör så att det lossnar eller liknande med någon slang
Användarvisningsbild
av Lasseman
Slangarna är inget problem, kopparröret gör att man inte kan få på en normal hylsa, jag bände lite försiktigt för att komma till.
Den stora annons-tråden

Har man en gammal SAAB kan man nu köpa knappe[…]

Värme Cirkulation

Prova att varva ur motorn lite mer än vanligt[…]

Återkommande värmeproblem

.. Vad kan "knäcka" motorvär[…]

Bromsrör höger fram

Då låter det som allting är r&aum[…]