Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sensonic
Har nu 2 ggr denna sommar råkat ut för att styrservo slutat fungera under färd på min V70. Det händer då man kör genom en vattensamling, servoverkan försvinner under c:a 10 sek och startar sedan upp igen.

Servicetid bokad, någon som vet vad som bråkar? Känns spontant som någon sensor.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det här fanns redan på min 854 från 1994. Vatten stänker upp på drivremmen, så servopump, kompressor och generator slirar. Efter en stund torkar remmen och det fungerar igen.
Ofta lyser alla varningslampor för att varna för laddningsbortfall också.

Till 850 tog Volvo fram ett stänkskydd för remmen. De som klagade fick det monterat för att minska på problemet.
Användarvisningsbild
av andreas 80
På din bil har du nog en vanlig hederlig servopump som drivs av motorn.

Elektrohydrauliskt servo kom väl först till drive bilarna 1.6D till my10.
Först my11 kom det in till resten. Samtidigt med nya S60.
Det är ju en elmotor som pumpar runt servooljan istället.
Men något helt elektriskt servo vet jag inte om Volvo kommit med än.
av sorsj
Har haft precis samma fel 4 gånger i sommar på min D5 my 2010. Verkstaden kände till felet, det beror på att remmen slirar till, och det fanns ett åtgärtdspaket som bestod av att ett stänkskydd av plast monterades. Det gjordes på min bil för ett par veckor sedan, men efter det har jag inte kört genom någon stor vatttensamling. Vet alltså inte om det var en slutlösning.
av oldtimersmc
apersson850 skrev:Rätt intressant att det fel som de kände till redan 1994 fortfarande måste fixas med ett åtgärdspaket på verkstad. ??:-/
Jag håller med, men vem har sagt att man inte kan uppfinna hjulet hur många ggr som hellst :D
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]