Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ser på en V70 II -09, AWD, 2,4 liter, diesel, automat, 185hk, som står att den är importerad mars 2010.

Vad bör man dubbelkolla då? Dieselvärmare har jag hört, men ngt mer? Vet inte ännu var den kommer från, ska fråga det.

Tackar för svar!
När du vet vilket land den kommer ifrån så letar du rätt på information om vad som ingick på bilarna där och då.
En sak som kan vara bra att tänka på är att de olika paketen heter samma saker i många länder, men innehållet varierar!

För övrigt kan det vara vettigt att prata med försäkringsbolaget om det skiljer något i premie.
Det enda jag skulle vara lite uppmärksam på är väl om spännrullen till multiremmen är bytt, min blev återkallad för det då de tydligen kan gå sönder och i värsta fall orsaka motorras, i övrigt så är det väl inga direkta fel på modellen som kan bli kostsamma..

Automaterna har väl rykte om sig att funka lite dåligt ihop med dieslarna på årsmodellerna fram till och med MY09. Med dåligt menar jag att dom är törstiga och ligger på onödigt höga växlar med tanke på dieslarnas vrid..
mätarställningen!!! servicebok! och att den naturligtvis skall vara billigare än motsvarande svensksåld bil för när du en dag skall sälja den är den värd mindre iom import och ev goodweel från volvo kan du nog oxå se i stjärnorna efter på en importbil
Kolla att skatten inte är högre än för en annan 2,4D. Läste om en import XC90 som hade en helt annan skatt på grund av avgasmätningar i förra landet bilen var i. (USA)
Nöj dig inte bara med att kolla i serviceboken utan RING till verkstäderna och be dem bekräfta att bilen varit där. Det skruvas och fifflas ordentligt i importledet och det är inte ovanligt att man uppfinner en helt ny servicehistorik när bilen passerar gränsen.
Varför importerar man över huvud taget en V70 från utlandet till Sverige? Det är ju inte riktigt som att det skulle vara brist på V70 här?
Det enda motivet som jag, med min inskränkta välrdsbild, kan se är att man är som importör ute efter att fiffla, och tjäna en hacka i och med fifflet.
Oftast är flyttgodsen från USA eftersom man kan spara en del pengar skattemässigt, men därifrån lär den inte vara eftersom det är en diesel.

Håller med Snacksalig - det ska till väldigt mycket för att man ska köpa en importerad V70 i Sverige, Volvolandet#1

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]