Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rolass
I min V70 med motor B5244S 2,4 lit. modell 03 finns på torkfiltret en tryckkontakt. Den har till uppgift att stänga av AC-kompressorn om trycket är fel. Jag har läst att man kan testa funktionen genom att bygla stiften vid kontaktstycket , det är lätt att göra på modeller där det är bara 2 stift, men hur gör jag när det är tre stift ? Någon som kan delge sin kunskap ?
Mvh/R
av freak
det är nog större chans att det är ett verkligt läkage och att tryckgivaren ej tillåter start av kompressor. bättre att läsa felkoder / lämna in på ac kontroll brukar kosta runt 5-700kr de kan det vara värt.
av rolass
Som info till signatur freak kan jag tala om att felsökning med dator är gjord och den visar inga felkoder. Det går att starta AC- anläggningen med hjälp av datorn eller att jorda ett stift i ett miniaturrelä. Vätskenivå o - tryck är kontrollerad ok , men det är ngt el-fel och jag tror det är ngt som ska jordas . Därav frågeställningen om man kan testa tryckkontakten. mvh/ R
av rolass
Den enda felkoden som registrerades vara att spjällmotorerna stod fel och det nollades sen var allt ok. Det borde betyda att tryckkontaktn är ok och test är obehövlig. Men ngn jordfel är det eftersom det går att "tvångsköra" genom att jorda ett stift i miniaturrelät.
Fler förslag för att gå vidare.
H/Rolass
av rolass
Hej Torsten

Nu har jag testat med att snabbt jorda violett kabel. Jag tog ett grillgaller som jordplint och sedan tog jag jordsladden på lampan och drog fram och tillbaka över grillgallret. Då och då fick jag igång fläkten ! Någon enstaka gång på full fart. Det var ungefär samma resultat då jag försökte "snabbdutta" dock fick jag alldrig igång fläkten på full fart. Kanske tyder på att fläkten fungerar eller vad tror du ?
MVH/ Rolass
av rolass
Svar till xxargs.
Hej
Ja röret blev kallt. Men sedan löste en säkerhetsventil ut och ett gasmoln kom ut, därefter stannade motorn . Lite skrajsen vad jag hade åstadkommit vågade jag inte fortsätta med den testen. Tyvärr startade inte fläkten och det var väl det som åstadkomm ett för högt tryck.
H/Rolass
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Som jag uppfattar det hela är det tryckgivaren för högtryckssidan på ac du menar? Den ska starta kylfläkten när trycket i ac:n blir för högt. Är det fel på tryckgivaren startar inte kylfläkten, och resultatet blir att säkerhetsventilen blåser ut gasen. Du har förmodligen alldeles för lite gas i systemet nu.. Så jag tror att du har fel på tryckgivaren. Byt ut den. Kostar ej så många hundra kronor, lätt att byta också.
av rolass
Nyss hämtat ut bilen från Bilia som bytt en av tempgivarna som sitter i backspegeln. Det finns 2 st en i vardera backspegeln och båda måste vara ok . AC:n stängs av om tempgivaren visar mindre än minus 6 grader. Nu kommer skön kyla och allt fungerar som det ska. Tack till alla som engagerat sig i mina problem med AC:n .
Mvh /Rolass
Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]