Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Ekar det härinne??? :roll: :wink:

Nu har dessa två saker sagts ett antal gånger:

1. Bilen blir skitigare utan stänkskydd.
2. Det sliter på lacken utan stänkskydd.

Case closed? :D
Användarvisningsbild
av len
Jag monterade på den gamle xc90 och nuvarande xc70. Framlapparna är nästan viktigast, de breda hjulen kastar upp skit på sidospeglar och dörrsidorna utan lappar.
Användarvisningsbild
av apersson850
Så, nu sitter de där. Med eldriven vinkelskruvmejsel, som får plats mellan hjul och skärm även bak, är det en baggis att få dit. Det enda som vållade mig huvudbry är att lapparna fram har fått nåt slags flärp längst in, som ser ut som om den skulle stickas in i en slits eller läggas bakom en kant. Men det finns ingenstans att göra av den.

Märkligt. Ändå ska de passa en XC70 2008-.
av 2444ever
apersson850 skrev:...eldriven vinkelskruvmejsel...
?
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, det är ju så jädra trångt mellan däck och skärm där bak, så jag använde en vinklad nyckel med Torxbits i ena änden och eldrift i den andra. Bara sätt in i skruven och trycka på knappen.
av mangeV70
Jag monterade också mina i veckan. Fram var lätt men bak fick jag låna en hylsnyckel med torxbits. Där var det lite trängre. Och jag ställde mig också samma fråga angående den lilla flärpen. Det är kansken nån som tyckte att så ska dom se ut.

/Mange
Användarvisningsbild
av apersson850
Känns som att de passar till någon annan modell också, där flärpen har någon mening.
Användarvisningsbild
av len
apersson850 skrev:Känns som att de passar till någon annan modell också, där flärpen har någon mening.
Det ska vara en flärp. Tror det är ett mothåll om du kör på stänklappen i djup snö eller liknande? Skruvas ej fast.
Användarvisningsbild
av apersson850
Här syns det tydligt hur mycket mindre bilen har lortat ner sig bakom stänkskyddet, när det rullade framåt, jämfört med framför hjulet, när det rullade baklänges i dyngan.

Bild
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Rullar du lite fortare har du "dynga" ända upp på dörrsidor, rutor, speglar och lyktor utan stänksydd.

Och det behöver ju inte vara på leråkern, räcker ju med att man kör igenom en vattenpöl på väg ut från macken så har man skitat ned hela sidan utan stänklappar.

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]