Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimpen89
Variosboy skrev:13500 mil är ingenting på en modern Volvo! Är priset rätt och bilen hel så kvittar det ju blankt..
Värmande ord :P

Tyvärr finns det ingen bil av samma modell i närheten så jag kan inte jämför med någon annan.
Tycker dock det är skönare då växlingen går mjukt och lite mer kvalitetskänsla. I 2,0F så knäppte det och spraka i plasten när man växlade och var inte alls lika skön att växla som i 2,5FT

Vad bör man titta extra noga på i denna modell?
av Pottsork666
Själv köpte jag en V70 2,5FT -09 för ca 1½ vecka sedan...grymt nöjd så när som på en liten detalj: i lördags började motorn hacka och ett stort felmeddelande om nedsatt motoreffekt visades på instrumentpanelen. Vet inte om det har med regnvädret samma dag att göra och att det då kommit vatten där det inte ska finnas vatten, eller om det är något annat som spökar. Får väl lämna in den i veckan så att den blir felsökt.

...men som sagt, i övrigt grymt nöjd. Samma utrustning som din fast utan dragkrok och med teknikpaketet. Har gått ca 9300 mil och fick ge 178 000:- för den.
av nicke37
Hej,

jag har en 2.0 F som hade gått 2800 mil när jag köpte den. Momentum. 2008
Betalade 182000. Helnöjd med den, so far. Kan vara ett prisvärt alternativ,
om man står ut med lite mindre drag i motorn.
av Jimpen89
nicke37 skrev:Hej,

jag har en 2.0 F som hade gått 2800 mil när jag köpte den. Momentum. 2008
Betalade 182000. Helnöjd med den, so far. Kan vara ett prisvärt alternativ,
om man står ut med lite mindre drag i motorn.
Testkörde en sådan då jag även funderade på den, men hann inte så långt pga ett elfel.
Fick massor med meddelanden om att det var fel på airbagarna, bromsfel och en massa andra. Varvmätaren gick till och med upp och ner flera gånger trots att jag stängt av motorn. Blev ett svettigt samtal till bilfirman när jag stod still efter vägen (man vet ju själv vad man skulle tänka om en 23-åring ringer och säger att bilen är trasig). Så blev inte så sugen på den bilen...

Ska till bilfirman i eftermiddag. Hittar jag inget fel på den slår jag till
Användarvisningsbild
av MrBandit
Hej Umebo!

Jag köpte själv en V70 -10 2,5FT i somras och är supernöjd. Betalade 238' och den hade gått c:a 5.000 mil.
Den drar ganska mycket bränsle (min är en automat) men som de säger så är skatten nästan obefintlig. Det jag är lite orolig för är vad helförsäkringen kommer att kosta efter det att vagnskadegarantin gått ut. Det är ju en ganska kraftig motor.
av Jimpen89
MrBandit skrev:Hej Umebo!

Jag köpte själv en V70 -10 2,5FT i somras och är supernöjd. Betalade 238' och den hade gått c:a 5.000 mil.
Den drar ganska mycket bränsle (min är en automat) men som de säger så är skatten nästan obefintlig. Det jag är lite orolig för är vad helförsäkringen kommer att kosta efter det att vagnskadegarantin gått ut. Det är ju en ganska kraftig motor.
Där ser man. Inte ensam i Umeå med den bilen då :P
Köpte bilen idag och ångrar mig inte en sekund! Går som satan om man jämför med min gamla bil (s70 170hk).

Helförsäkringen är INTE billig har jag märkt. Ligger runt 500kr/mån men det blir nästa års bekymmer. Vagnskadegarantin går ut 31 mars.

Får se om man får någon sömn i natt. Nu vill man bara ut och köra
Användarvisningsbild
av Variosboy
500:-/månad är väl ändå rätt billigt??

Kommer ihåg när man som nysketen körkortstagare hade effektstarka bilar som kostade ett par tusen i månaden i försäkring! 8)
av Jimpen89
Variosboy skrev:500:-/månad är väl ändå rätt billigt??

Kommer ihåg när man som nysketen körkortstagare hade effektstarka bilar som kostade ett par tusen i månaden i försäkring! 8)
Var nog lite för mycket uppe i det blå igår. Menar att halvförsäkringen är 500 kr/mån. Hel ligger på runt 19k/år :shock:
av hanss
19000kr per år... Inte konstigt att man många ställer bilen på pappa eller mamma...
Användarvisningsbild
av Variosboy
Jimpen89 skrev:
Variosboy skrev:500:-/månad är väl ändå rätt billigt??

Var nog lite för mycket uppe i det blå igår. Menar att halvförsäkringen är 500 kr/mån. Hel ligger på runt 19k/år :shock:
Menar du på allvar att det skiljer 13k mellan hel och halvförsäkring???? Låter inte rimligt tycker jag..

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]