Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wyp0x
Har en volvo 940 Turbo -98 (FTT) med steg 2 och andra spridare, sportavgas o.s.v..
Laddar 1,2 idag. Men jag personligen tycker laddet kommer lite för sent, tror de är runt 3500-3700..
Vet inte riktigt vad de är för turbo i ( har inte tittat) men skulle gissa på orginal.
Nån som kan tipsa om en turbo med lite roligare spool up tid, utan att behöva modifiera avgasflänsen. Som kan ge bilen lite annorlunda karraktäristik. Eventuellt en annan kam med vilken jag med tror är orginal.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Har du fullt laddtryck vid 3500 eller börjar den ge laddtryck då? Jag hade ju öppnat huven och kollat lite närmare på vilken turbo som sitter där, om alla slangar är hela, hur slangen mellan turbo och lmm verkar vara alledes för mjuk, om intercoolern är hel, om kammen står rätt. För det behöver ju inte vara turbon som är problemet egentligen, det kan mycket väl vara något runt om. Så börja med att kolla såna saker först innan du börjar fundera på ett annat aggregat.

Om man jämför med originalturbon så är det egentligen omöjligt att hitta någon som svarar fortare om man inte vill modifiera något. Det finns större turbos som är minst lika snabba, men som kräver ombyggnation och framförallt en hel del pengar.
Användarvisningsbild
av wyp0x
har kikat litegrann, det är en orginal snigel som sitter, och slangar o.s.v ser ok ut, plus att den håller trycket så läckage är nog inte så troligt.

kurvan ser ut typ enligt följande, ( rullande, 2500rpm, 4ans växel, plattan i mattan)

3000rpm, 0,6 bar
3500rpm, 0,8 bar
4000rpm, 1 bar
4500rpm, 1,3 bar

är rätt ny vad de gäller turbobilar, men turbons ladd verkar bero på gaspedalens läge, ger jag inte full gas så får jag inte maxladd, trotts att motorvarvet går upp mot 4000rpm, men jag antar att det är för att skydda insugsspjäll?

förklara gärna lite grundläggande hur de fungerar om jag är ute och cycklar somsagt ny vad de gäller turbos.

Marlboroman skrev:Har du fullt laddtryck vid 3500 eller börjar den ge laddtryck då? Jag hade ju öppnat huven och kollat lite närmare på vilken turbo som sitter där, om alla slangar är hela, hur slangen mellan turbo och lmm verkar vara alledes för mjuk, om intercoolern är hel, om kammen står rätt. För det behöver ju inte vara turbon som är problemet egentligen, det kan mycket väl vara något runt om. Så börja med att kolla såna saker först innan du börjar fundera på ett annat aggregat.

Om man jämför med originalturbon så är det egentligen omöjligt att hitta någon som svarar fortare om man inte vill modifiera något. Det finns större turbos som är minst lika snabba, men som kräver ombyggnation och framförallt en hel del pengar.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Som kurvan verkar se ut i din tabell så är det nog inga större fel på din bil heller.

Och ja, laddttrycket beror på hur mycket man gasar. Och det har inget med att skydda spjället att göra. Utan det har att göra med dem avgaser som driver turbon. Så att om man gasar lite försiktigt så får man lägre laddtryck än om man ger full gas.
Användarvisningsbild
av wyp0x
Dum jag känner mig, de är ju avgaserna som driver turbon. Jag fastnade i att laddet följer varvtalet... :P
vad skulle du rekomendera för kam, med dom modifikatione jag har? och vad skulle du rekomendera för turbo för att få lite snabbare respons, som är god för 300-350hk?
Marlboroman skrev:Som kurvan verkar se ut i din tabell så är det nog inga större fel på din bil heller.

Och ja, laddttrycket beror på hur mycket man gasar. Och det har inget med att skydda spjället att göra. Utan det har att göra med dem avgaser som driver turbon. Så att om man gasar lite försiktigt så får man lägre laddtryck än om man ger full gas.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
wyp0x skrev:vad skulle du rekomendera för kam, med dom modifikatione jag har? och vad skulle du rekomendera för turbo för att få lite snabbare respons, som är god för 300-350hk?
En vx elelr vx3 är väl aldrig fel. Men sen finns det ju eftermarknadsalternativ, till exempel en KG2T. ENEM lär ha någon passande profil omman pratar med dem.

Som sagt, ska du ha snabbare som klarar mer så lär du lätta på plånboken och skaffa till exempel en: http://server.pure-pf.com/webshop/ppf_w ... 239b545b6a
Hastihetsmätare.

Detta tycks vara ett ganska vanligt fel på v[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&[…]

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]