Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

BjörnWäring skrev:Har lyckats genom att underifrån rycka i vajer till huvlåset få upp bilen vid just detta problemet. Då var det en person som stod och drog försiktigt i huven. Kanske bara var tur men... Räckte alltså att rycka i höljet till vajern.

Vad använde du för något för att komma åt vajern isf?
monkii skrev:
Provocative skrev:Finns ju nödöppning på bakluckan så man kommer åt batteriet? P-böter behöver du inte oroa dig över så länge du kan bevisa att du har en trasig bil.

Var sitter den nödöppningen då? P-böter tror jag inte får jag hoppas iaf att jag inte får de.. :)
På S60:n finns det en liten svart plastbricka som man kan pilla bort, bakom den finns ett vanligt lås som man sticker in nyckeln i och öppnar.
Vet inte om det finns på din dock.
Nefix skrev:
monkii skrev:
Provocative skrev:Finns ju nödöppning på bakluckan så man kommer åt batteriet? P-böter behöver du inte oroa dig över så länge du kan bevisa att du har en trasig bil.

Var sitter den nödöppningen då? P-böter tror jag inte får jag hoppas iaf att jag inte får de.. :)
På S60:n finns det en liten svart plastbricka som man kan pilla bort, bakom den finns ett vanligt lås som man sticker in nyckeln i och öppnar.
Vet inte om det finns på din dock.
Finns inga uttag alls för något nyckelhål förutom på förardörren så man är helt körd när sådana här saker händer.. Om dem tänkt efter lite mer när dem gjorde bilen så hade dem åtminstone gjort ett uttag för bakluckan! Hade de funnits så hade de varit klart på första försöket ju, då jag bara behöver komma åt batteriet så jag kan köra med starthjälp eller byta batteri.
Så där ja! Nu fick vi upp dörrarna, farsan skapade en pinne med en el-kabel som han kopplade plus på och satte emot startmotorn. Innan hade vi ett aluminium förlängningsskaft till spärrskaft och de måste ha ledit strömmen dåligt.

Med el-kabeln var de koppar hela vägen, samt nyladdat batteri. Kickade på som attan med andra ord! Tackar alla som varit hjälpsamma och svarat med sina tips och trick :)

Pinnen farsan gjorde ser så ut så här:
Kod: Markera allt
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e53cbfa368cf_IMAG0155.jpg
Samt att en del förväxlar vad som döljer sig under lilla plastlocket, på en del (många?) modeller sitter där en omkopplare för om bagaget skall låsas upp av centrallåset. Är så på min tror jag.
2444ever skrev:Samt att en del förväxlar vad som döljer sig under lilla plastlocket, på en del (många?) modeller sitter där en omkopplare för om bagaget skall låsas upp av centrallåset. Är så på min tror jag.
Tro mig har vridit o vänt huvet där x antal ggr det finns inget :) De är bara om man har det där extra sätet ibak! :wink:
Provocative skrev:Kan garantera att jag inte har säte där bak i min S60;) Men kanske ska öppna o kolla för säkerhets skull att det verkligen sitter ett lås bakom. Annars tänker jag bygga mig ett eget system att sätta startkablar utifrån. Kan inte va så svårt:P

ts har en v70 du har en s60 är inte samma bilar
sedaner har lås annars kommer man ej åt bagaget
kombi kan man krypa från baksätet så dom har inget lås! endast bilar med extrasäte har lås som det var uppe ett par rader innan denna

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]

Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. Sä[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]