Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av martin1g
Har funderingar på de skillnader som finns mellan V70 som tillverkats 1997 och 1999, alltså "modellår" -98 och -00...Har B5244S motorn i min men funderar på att köpa en från -98, vilken motor är det? Det är 144hk versionen, så mycket vet jag men drar de mer bensin osv? Har läst att B5244S motorn är av en nya sort med variabla ventiltider osv, gör det någon skillnad för förbrukning osv? Bryr mig inte om prestandan utan tänker mer på motorns kvalite i andra avseenden...Det gäller dessutom en automatare, har nu en manuell - hur mycket kan man förvänta sig att bränsleförbr. stiger? Den jag har nu :?: är ganska snål om man kör lugnt.
av akre
Alltså, ska du byta motortyp och dessutom till en automat så är inte det något litet jobb vad jag kan förstå. Hur mycket av elsystemet måste du dra om? ECU:n och Automatlådan har ju en del kuckel ihop....
av thunder and lightning
jag tror han menar att han ska byta bil helt och hållet!
av martin1g
Jag hade tänkt att byta bil ja....Inte motor och växellåda...
av akre
Oops :oops: Tänkte inte på det viset...
av Frigge
martin1g skrev:Har funderingar på de skillnader som finns mellan V70 som tillverkats 1997 och 1999, alltså "modellår" -98 och -00...Har B5244S motorn i min men funderar på att köpa en från -98, vilken motor är det? Det är 144hk versionen, så mycket vet jag men drar de mer bensin osv? Har läst att B5244S motorn är av en nya sort med variabla ventiltider osv, gör det någon skillnad för förbrukning osv? Bryr mig inte om prestandan utan tänker mer på motorns kvalite i andra avseenden...Det gäller dessutom en automatare, har nu en manuell - hur mycket kan man förvänta sig att bränsleförbr. stiger? Den jag har nu :?: är ganska snål om man kör lugnt.
Det är en markant skillnad på allt mellan dessa årsmodeller.
Förbrukningen är det en stor skillnad på tex,den nya går mycket snålare,den har mycket bättre bottenvrid.
Du gör ett rejält nerbyte tycker jag.
Jag bytte från en GLT -98 till en -99 o det är som 2 olika världar.

/Fredrik
av martin1g
Har nu fått erbjudande om att byta min -00:a GLT med 17000 mil mot en -97:a (98:a?) Turbo, automat, 15000 mil med lite pengar emallan till mig...kan det vara nåt???

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]