Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Tänkte höra om fler har haft samma problem, så fort jag drar på att jag vill ha luften på rutan så man slipper imman såhär mot höstkvisten så tänds AC-lampan och INGEN luft strömmar genom de främre öppningarna mot rutan.

I övrigt så verkar ECC-systemet lagomt mysko, tog 15 min idag innan AC'n kom igång.. istället sprutade det enbart varmluft och man kunde inte påverka varken luftflöde eller temperatur.. efter 15 mins körande så verkade allt fungera normalt igen. Dock kommer ingen luft upp mot framrutan.

Någon som vet var jag ska börja leta/byta ut för delar? (Har precis bytt Fläktmotståndet/transistorn idag)
underhunden skrev:Hej!

Tänkte höra om fler har haft samma problem, så fort jag drar på att jag vill ha luften på rutan så man slipper imman såhär mot höstkvisten så tänds AC-lampan och INGEN luft strömmar genom de främre öppningarna mot rutan.

I övrigt så verkar ECC-systemet lagomt mysko, tog 15 min idag innan AC'n kom igång.. istället sprutade det enbart varmluft och man kunde inte påverka varken luftflöde eller temperatur.. efter 15 mins körande så verkade allt fungera normalt igen. Dock kommer ingen luft upp mot framrutan.

Någon som vet var jag ska börja leta/byta ut för delar? (Har precis bytt Fläktmotståndet/transistorn idag)
En kvalificerad gissning: byt hela ECC-panelen. :)
KajJacob skrev:En kvalificerad gissning: byt hela ECC-panelen. :)
Ja, det var min tanke, men det känns så surt att betala dryga 2400 för en beg på skroten. Speciellt eftersom jag precis köpt bilen :|

Har läst här på forumet att en ny skulle kosta ca 6000.. då är 2400 ganska billigt. Men ändå!
Ingen som har något annat tips?
MechaniX skrev:Läste nånstans om att man kan prova med att lossa panelen och gör rent kontaktytorna i elkopplingarna. Om det sen hjälper har jag ingen aning om..
Har läst samma sak, har beställt en "ny" enhet nu från skroten.. blev runt 1000 kr, så vi får väl se om det funkar bättre.

Men en fråga, varför tänds AC-knappen när man drar upp vredet till defroster? Ska det vara så?
Tänkte uppdatera om lösningen.

Bytte hela kontrollpanelen till ECC'n och allt verkar nu fungera utmärkt. Alla positioner går, den "glappar" inte i fläkten och alla utblås funkar.

Jag köpte panelen från bildelsbasen för 900 kr ungefär sen bytte jag lite tjänster med en bilmekaniker så blev allt frid och fröjd!

Tack för hjälpen!

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]