Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag funderar på att köpa en V70 II D5 som använts för Safety Driving utbildningar, men som nu är till salu.
Utöver slitage som syns utanpå samt slitage på bromsskivor och bromsklotsar vilket är förbrukningsvaror som förhållandevis enkelt kan bytas, finns andra delar eller funktioner som man antingen bör kolla upp eller ta höjd för att reparera tidigare än en "normalt" använd bil?

Själv är jag teknisk analfabet på allt under huven...
Tacksam för tips och rekommendationer på "prutargument" från proffsen i forumet...
Hls PelleP
Ha-ha, sån kurs har jag kört några gånger.

En sån bil hade jag inte köpt, om den inte vore snorbillig.

Du kan ju själv tänka dig hur den frestas när man kör på ett sådant sätt att däcken håller sex mil, för det var vad de gjorde. Förutom alla mindre plåtskador efter kontakt med koner är det förstås koppling, växellåda och allt vad leder och sånt heter i hjulupphängningarna som tar stryk. De slutade att lära ut handbromsvändningar för att vajrar och belägg yrde omkring.
Eftersom han pratar om handbromsvändningar så lär det inte varit sista åren. Svårt att göra dessa med elektronisk p-broms :wink

Men annars håller jag med honom. Den bilen ska vara REJÄLT billigare än en vanlig bil om den inte har kvitton på att alla slitdelar är bytta.
Koppling skulle jag säga är en slitdel men normalt sett vid lite andra miltal. Motorerna tror jag inte behöver bytas, det sliter inte alls så mycket som folk tror att gasa lite. Är det automat i bilen lär växellådan inte behöva bytas heller. Hjulupphängningar, tja bussningar är nog en slitdel trots allt.
Nä, det var ett tag sedan jag var på sådan kurs. Då körde vi 744 eller 854. Men körandet är ungerfär detsamma idag. Jag har kollat, för jag funderade på att skicka dit dottern när hon haft sitt körkort en litet tag.
Hej! Har kört motsvarande kurser med bmw några gånger. Har varit bilar med ca 1-2år på nacken som gått omkring 800-1500 mil!! Dessa har ändå kännts som de var helt slutkörda. Så, nej jag hade inte köpt en av dessa plågade bilar annat än till riktiga vrakpriser. Hade nog inte gett mig på en fd övningsbil från en trafikskola heller!
Bilar från trafikskolor lär ju vara de lugnast körda som finns. Ett kopplingsbyte bara så är de vara som nya.

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]