Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Busta_Hymen skrev:Spikning (eller knackning) innebär att bränsleblandningen detonerar innan tändtidpunkten, dvs. bränsleblandningen självantänder innan tändstiftet ger gnista, ungefär som på en dieselmotor. Detta resulterar i ett alldeles för högt frörbränningstryck alldels för tidigt, och känns igen på det karakteristiska knackljudet. Om man inte åtgärdar problemet kan motorskador uppstå, i extrema fall har det hänt att kolvar har smält ihop av den höga temp som utvecklas.

Spikning brukar oftast bero på hot-spots i förbränningsrummet (sotrester som glöder el. dyl.) eller för mager blandning.
E85 spikar inte lika lätt, men det är ju inte samma sak som att för hög förbräningstempratur uppnås, med risk för kolv & ventilskador !!!
Användarvisningsbild
av g00ey
Det borde väl inte vara några problem med förbränningstemperaturen. Om man bara fetar upp blandningen (bränsle:luft, alltså har inget med olja att göra om Silver.Swe fortfarande undrar, med "för mager blandning" menar man just denna....) så sköter väl EGR:en resten och risken är väl så gott som obefintlig.... eller?
Och frigge; hur konverterade du den, förlängde du inspritningstiderna eller ökade du trycket i bränslesystemet? Om du ökade insprutningstiderna, har du sekventiell insprutning i din motor? Och om så är fallet vad använde du för konverteringkit?

Flexitune är bara för simultana insprutningssystem där alla insprutare öppnas samtidigt två gånger per varv. Visst finns det möjlighet att anpassa konverteringskitet till sekventiella insprutningssystem men frågan är hur ekonomisk denna lösning är. Man konverterar väl till etanoldrift för att det skall vara ekonomins skull eller hur?
av Frigge
g00ey skrev:Det borde väl inte vara några problem med förbränningstemperaturen. Om man bara fetar upp blandningen (bränsle:luft, alltså har inget med olja att göra om Silver.Swe fortfarande undrar, med "för mager blandning" menar man just denna....) så sköter väl EGR:en resten och risken är väl så gott som obefintlig.... eller?
Och frigge; hur konverterade du den, förlängde du inspritningstiderna eller ökade du trycket i bränslesystemet? Om du ökade insprutningstiderna, har du sekventiell insprutning i din motor? Och om så är fallet vad använde du för konverteringkit?

Flexitune är bara för simultana insprutningssystem där alla insprutare öppnas samtidigt två gånger per varv. Visst finns det möjlighet att anpassa konverteringskitet till sekventiella insprutningssystem men frågan är hur ekonomisk denna lösning är. Man konverterar väl till etanoldrift för att det skall vara ekonomins skull eller hur?

Eeeh ?
Jag kör INTE på etanol i min bil.
Det vara en fråga jag ställde till den som hade konverterat sin V70.
Personligen anser jag att en bensinmotor ska gå på bensin o inget annat.
Det är ett experiment att köra på etanol med risk för motorskador som jag inte anser att det är värt.

Som Carman säger så är ju service intervallet på en motor som går med etanol 1000 mil pga av spädningsrisken av oljan. Det måste man oxå räkna in i kalkylen. Gör man inte det ökar risken ytterligare med att köra på etanol.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
g00ey skrev:Det borde väl inte vara några problem med förbränningstemperaturen. Om man bara fetar upp blandningen (bränsle:luft, alltså har inget med olja att göra om Silver.Swe fortfarande undrar, med "för mager blandning" menar man just denna....) så sköter väl EGR:en resten och risken är väl så gott som obefintlig.... eller?

problemat är ju att du inte vet om du går på förmager blandening eler ej, bara föratt motorn går på rätt blandning när du kontrtollmäter betyder det inte att sysemet kan hantera alla sitruationer! det fins ju en hel del begränsningar i sytemet! bränslepump & stridare är ju inte byggda för den mängd bränsle som behövs för att bilen inte ska gå magert i vissa sitruationer.

sen har vi ju allt det här andra med de matrial som inte "tål " etanol & risken för brand/explotion är större med etanol, så den kan brinna i fetare blndningsförhålande.

så länge ni vet vad ni gör får ni göra vad ni vill, men för er andra, så är dett ingen guldgruva, det är bara miljön som tjänar på det (så länge motorn inte havererar för då är miljön förlorre!)
av King of Thieves
Häftigt med diskussionen om inblandning av etanol :-)

Som flera som följt den här tråden vet så är jag den "som kör sin V70 på etanol" :-)

Tycker det är kul att många engagerar sig i detta o alla har ju rätt att hålla på sin ståndpunkt, jag var själv skeptisk till hela grejen med etanol i början men har tänkt om helt o hållet.

Frågan väckes ju tidigare i tråden om tätare oljebyten o filterbyten med mera, detta är INTE sant. Första gången efter att man konverterat sin bil så bör man byta olja o filter en "extra" gång relativt snart, detta för att etanolen sköljer ut en massa sotrester o hartsrester som kan ha samlats i bränsleledningar, på ventiler o dylikt. Motorn blir "ren" invändigt igen kan man säga.
Bränslefiltret byts av samma skäl, smuts o skit som bensinen lämnat i tanken sköljs med o samlas i filtret.
Efter det så går man tillbaka till ordinare bytesintervall (ingen fara alls)

Beträffande hårdare slitage på ventiler/säten (motorn i allmänhet) så är detta DELVIS sant. Motorn kommer att slitas hårdare om man inte konverterar rätt, dvs ser till så att motorn får rätt mängd bränsle. Okonverterad kommer en bensinmotorn som körs på E85 (i de fall motorstyrningen inte klarar att kompensera) gå för magert med den risken att man kan få hål i kolvarna och att ventiler/säten slits mkt fortare än normalt.
Man ska dock tänka på att motorn klarar av att gå snålare på etanol också utan att spika och att etanolen i sig själv har en lägre förbränningstemp än bensin o således kyler både kolvtopp o ventilerna/ventilsäten bättre.
Testar man att köra en motor snålt på bensin o på etanol så kommer motorn som körs på etanol hålla längst.

Jag var också nyfiken (som många flera här har varit/är) angående hur det faktiskt skulle påverka motorn invändigt om man kör på etanol, så jag har lyft av toppen på min golf tidigare i somras o sett efter (den hade gått 800+ mil på ren E85 då)
Ingen som helst skada syns på varken kolvar eller ventiler (eller någon annanstans för den delen) Förbränningskamrarna var dessutom nästan helt rena från sot (vilket jag ser som ett plus)

Jag kan inte hålla med om att motorn skulle slitas fortare om man kör på E85, snarare tvärtom. Sen är det upp till var och en att tycka som man vill.

Ett par frågor om kallstart kom ju upp också, jag har inte kört min V70 genom nån vinter än men golfen körde jag på 100% E85 hela förra vintern (bor i småland) o visst vart den lite seg ibland men efter 2 dragningar på starten så hoppade den igång, inga problem. Var bara en gång då den inte startade o då var det -25 grader på morgonen.

ser fram med tillförsikt mot vintern nu :-)

Måste lägga till också att jag har sett ett skräckexempel på E85 o trasig motor, den motorn såg ut som den smält samman helt o hållet men den var också körd MKT HÅRT på ren E85 och OKONVERTERAD. Oförsiktig/kunnig ägare...

Så på sätt o vis har vi alla rätt ;-)
av Frigge
Som sagts tidigare:

Riktiga etenol motorer HAR alltid tätare intervall, INTE bara första servicen. Att kolla en motor efter 800 mil är ju knappast något bevis för att motorn kommer hålla. OM man experimenterar med etanolblandning får man vara beredd på att det kan bli RIKTIGT kostsamt.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av calle_g
När jag pluggade nån kurs i Miljövetenskap på Universitetet i mitten på 90-talet kommer jag ihåg att vi hade en snubbe på besök som redan då konverterat bilar till C2H5OH (etanol). Bilarna han hade var en gammal PV, en 164 och en då modern 960 och jag minns att den bil som "enklast" rent gångmässigt funkade bra med sprit i tanken var 960:n eftersom den justerade tändpunkt m.m. automatiskt. Men det var också den bil som haft mest problem då spriten löst upp en massa avlagringar som satt i tank och rör och sen fastnade i spridarna eftersom spriten är aggresivare än bensin. Snubben hade dock en lösning på problemet och det var att sätta extra bränslefilter på flera ställen i bränslelinan och byta dem ofta tills dess rören var rena, samt att köra på småvägar fram tills dess då det inte är kul att byta bränslefilter mitt på motorvägen. PV:n och 164:n vill jag minnas krävde lite mer ombyggnad, bl.a. en elektrisk bränslepump då det som bekant går åt mer volym etanol än bensin.
Nu till min poäng, en 850 Turbo kräver ju mycket bränsle när plattan kläms mot mattan, frågan är om bränslepumpen (det är bara en på 850) klarar av den ökande volym (30~40%) som sprit kräver för att motorn ska kunna gå fullt ut. Den som vågar testa får säkert svaret på frågan och jag har funderat på om det inte på just en turbobil skulle kunna resultera i för hög motortemp om än endast momentant, är det någon som kanske redan vet?
Användarvisningsbild
av CarMan
det är likadant varje gång. alla som kör etenol vekar tydligen riva motorerna helt bara föra att kolla ? skruva folk så ofta, eller skriver dom bara det som ett för argument
ett ennat för argument brukar vara att biltilverkarna ljuger? varför ska dom göra det? & jag kan försäkra att biltilverkarna har kört flera lång tester, som är bra mycke längre än 800mil !!!

enligt Castrol killarna jag prata med så garantera dom inte att deras olja klara av alla oljand uppgifter (smörja är bara en liten del av oljans uppgift, men det tar vi inte i den här tråden) om man inte bytte olja en gång om åter eller var 1000 mil.
Tydligen så vart oljan nått liknande koksad olja ???

Om vi titar på Fords Flexifule, då jag kan den bäst & dom har "samma" motor i bensinutförande, så man kan jämföra vad som skiljer på motorn som tål E85.
E85 motorn har större ventilspel, för att klara samma ventiljusterings intervall (jag tolkar det som att ventiler / säten smörjs sämre!)
motorn har hårdare insugs ventilsäten
motorn har andra spridare, anan fulerail, anndra bränslerör, annan bränslepump, annan bränslemätare
motorn har en annan programering av motorstyrenheten

Etanol innehåller ett lägre energi inehåll. så om man jämför med blyfri 95, så måste man ha 35% mer bränsle till samma mängd luft, för att erhålla rätt blandningsförhålande (kan kan alltså inte köra på magrare blandning)

era bilar kommer alltså att dra 35% mer bränsle än vid körning på bensin, drar den mindre så skadar ni motorn!
Desutom så undrar jag hur ni sägerställer/beröknar att era speridare & bränslepumpar klarar av att leverera 35% mer bränsle vid hög last? Det är mycke bränsel vi pratar om här!!!

sen har vi ju det här mad att Flexiful bilarna har bugt om all bränsle tilförsel, för att förhindra oxidation, vilket man inte märker på 800 mil !!!

& en säkerhetsaspekt. bensin eller E85 brinner inte, det är först när man blander det med luft (bränsleånger briner) Etanol innehpller ju lägre energi & brinner vid fetare blandning (35% mer bränsle) detta inebär att Bensin inte kan brinna i en reservdunk eller bränsletank, då bränsleångorna i tanken är för feta, så länge det finns bränsle i flytande form på botten ( tuanför mynningen, där bränsleångorna blandas med ytligare tuft, kan bensinen brinna) detta inebär att tanken inte kan explodera, fören alla basnin brunit upp/läcktut)

om vi nu har E85 i tanken istället så inebär det att bränselångorna i tanken kan brina = större explotions risk) värt att tänka på ialla fall!

---------------------------------------------

hur många här tror att biltilverkarna lägger nir miljarder på att testa & bygga om motorer, om det var så lätt som att höja kompenseringsvärdet för var gränsen är innan lamdasonden tolkar en felaktig blandning för et fel ontete fortsäter att kmpensera.
Användarvisningsbild
av CarMan
calle_g skrev:När jag pluggade nån kurs i Miljövetenskap på Universitetet i mitten på 90-talet kommer jag ihåg att vi hade en snubbe på besök som redan då konverterat bilar till C2H5OH (etanol). Bilarna han hade var en gammal PV, en 164 och en då modern 960 och jag minns att den bil som "enklast" rent gångmässigt funkade bra med sprit i tanken var 960:n eftersom den justerade tändpunkt m.m. automatiskt. Men det var också den bil som haft mest problem då spriten löst upp en massa avlagringar som satt i tank och rör och sen fastnade i spridarna eftersom spriten är aggresivare än bensin. Snubben hade dock en lösning på problemet och det var att sätta extra bränslefilter på flera ställen i bränslelinan och byta dem ofta tills dess rören var rena, samt att köra på småvägar fram tills dess då det inte är kul att byta bränslefilter mitt på motorvägen. PV:n och 164:n vill jag minnas krävde lite mer ombyggnad, bl.a. en elektrisk bränslepump då det som bekant går åt mer volym etanol än bensin.
Nu till min poäng, en 850 Turbo kräver ju mycket bränsle när plattan kläms mot mattan, frågan är om bränslepumpen (det är bara en på 850) klarar av den ökande volym (30~40%) som sprit kräver för att motorn ska kunna gå fullt ut. Den som vågar testa får säkert svaret på frågan och jag har funderat på om det inte på just en turbobil skulle kunna resultera i för hög motortemp om än endast momentant, är det någon som kanske redan vet?
det är inte svårt att få en bil att gå på E85 vilket "din" kille bevisar.
det svåra är för en ammatör att kuna kolla vilke skador man kan tänkas få efter kontinuerlig körning på etanol.
tydligen så anser Ford att man måste nickelbekläda fulerailen & ha rostfria bränsleledningar, & vi ska inte glömma att dom kör med en växelströms driven bränslemätare av nån andledning (bilen har ju bara likspänning, så dom har fått bygga en omvandlare för att kuna andvända dena bränslemätare (låter inte som den billigaste lösningen, men av nån anledning så har dom valt att göraså)
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
Inte för att komma och dondera här, men, min fråga från hela början var; om det var okey att blanda in lite E85?

D.v.s var går gränsen för hur mycket man vågar blanda in i motorn för att den inte ska ta någon dirket skada av det (ja, om den slits lite extra på 1000 mil e d en annan sak). Och: tjänar man något som helst på att blanda in, säg till exempel 20% etanol vid varje tankning (d.v.s totalmilkostnaden i slutändan)

(tänkte, att eftersom ni alla har hyfsat delade åsikter ang. konvetering å kör 100% etanol, så kanske ni hade någon enad åsikt ang. att blanda in en liten skvätt :D)

Kul att alla visat så mycke intresse iaf :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Med tanke på däckdimentionen bör d[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]

Koppla in Isudar carplay

Hade exakt samma problem. Hittade kablarna i golve[…]

Jag är tveksam. I landet Sverige älska[…]