Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lassemal
Hej
Har plöjt igenom forumet och läst allt (tror jag) om strulande elhiss på förardörren.
Men det är bara gamla inlägg. Har problemet fått någon lösning kanske??
Själv hämtade jag ut min bil för 4:e gången med löfte om att "nu funkar det".
Regnade som attan när jag körde hem så jag testade inte förrän på Lördag förmiddag.

Gissa vad som hände när jag hade tryckt ner rutan och skulle trycka upp den?

1.Det funkade och rutan gick hela vägen upp
2.Rutan gick halvvägs och vände ner igen
3. Rutan gick halvvägs och vände ner igen och jag svor oavbrutet i ca 30 sekunder
Blir ett nytt samtal i morgon Rejmes :-(
För övrigt har dom skött sig skitbra och fixat allt snabbt och lätt,men rutjäveln verkar dom gå bet på.

Finns det någon här som har fått ordning på elhissen eller?
// Lasse J
Användarvisningsbild
av Variosboy
Ett besök och en justering senare så har det fungerat klanderfritt i snart tre år..
av lassemal
Bara att gratulera.
Ett skitfel egentligen men ack så irriterande. Har pratat med min mek idag så nu verkar det
som att det blir byte av elhiss. No more fett &smörj som smetar av sig på halva rutan.

För övrigt är bilen helt suverän att köra :-) Tycker att motorn är helt perfekt vad gäller kraft och vrid.
Lämnar en del övrigt att önska vad gäller bränsleförbrukningen men ,man kan ju inte få allt här i världen.
Användarvisningsbild
av OptimusPrime
För ett par veckor sedan var jag och fixade en smågrej på Volvoverkstan (monterade extraljus) och i samband med det så skulle mekanikern visa hur man får programvaran till fönsterhissarna att "hänga sig" (för att visa hur jag skulle återställa felet måste han ju först framkalla det). Det gjorde han genom att aktivera klämskyddet. Blev dock lite förskräckt över vilken kraft det är i fönsterhissmotorerna. Han fick hänga sig på rutan med hela sin tyngd för att klämskyddet skulle aktiveras. Ett barn som sticker ut huvudet medan fönstret är på väg upp skulle inte överleva. Nästan på gränsen att det kan kapa kroppsdelar (jag behöver ju inte skriva vad jag tänker på, det kan ni räkna ut själv). Ruggigt. Från den förevisningen är alltid barnspärren aktiv.
Användarvisningsbild
av apersson850
OptimusPrime skrev:Nästan på gränsen att det kan kapa kroppsdelar (jag behöver ju inte skriva vad jag tänker på, det kan ni räkna ut själv).
Den kroppsdelen jag först tänkte på sträcker jag inte ut där. ;-//

Undrar om din fönsterhiss är frisk? Jag har provat med min, och det räckte att jag satt i bilen, la handen ovanpå fönstret och tryckte emot när rutan var på väg upp. Och till skillnad från Obelix har jag inte trillat i grytan med trolldryck.

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]