NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nutshell
Har mäkt att ett klonkande/smällande ljud från bakaxeln under acceleration när jag svänger samtidigt, på ettan och tvåan, alltså när kraften skjuts bakåt av awd:n. Ingenting märks om jag bara svänger kraftigt obelastat med koppling intryckt. Inte heller vid acceleration rakt fram, jag har dock inte gjort några värre starter rakt fram, men upp till 4-5000 varv på ettan hördes inget oljud. Det är inte ett smattrande ljud, utan mer 1-3 dova klonk/smällar. Jag ser just nu tusenlappar sväva förbi o att en ny diffklump behöver införskaffas, det vore ju trevligt om det kan vara något annat fel, någon som har några idéer om vad det kan röra sig om? Det rör sig om en V50 T5 AWD - 05.

Mvh Patrik.
av Nutshell
Jag vill nog förtydliga efter att ha tagit en tur till med bilen och testat lite att det mer handlar om ett huggande från bakaxeln, inga direkta klonk eller ljud, utan mer eller mindre hugg som kommer ganska jämnt fördelade. Men inget högfrekvent som en drivknut låter t.ex, mer ojämnt än smatter oxå för den delen. Om det skulle vara drivaxlarna så tycker jag att det borde vara mer vibrationer rakt fram kanske?
av Nutshell
Nope... Inte bytt däck, men det gäller väl bara awd:s med viscodiff? Jag har ju haldex. Jag kan meddela att jag märkt att det även hugger när jag svänger fullt och krypkör runt försiktigt på 1:an, det är värre idag än igår så nu har jag ställt ner i garaget :-/
av Psyko
Nutshell skrev:Nope... Inte bytt däck, men det gäller väl bara awd:s med viscodiff? Jag har ju haldex. Jag kan meddela att jag märkt att det även hugger när jag svänger fullt och krypkör runt försiktigt på 1:an, det är värre idag än igår så nu har jag ställt ner i garaget :-/
Nja, en visco tar skada av att det är olika omkrets på däcken fam o bak. En bil med Haldex får "bara" spelet då den tror att framdäcken spinner om dessa är mindre än bakhjulen = snurrar fortare. Då vill ju haldexen att bakhjulsdriften ska gå in och jobba och det kan upplevas precis som du beskriver det.

Har du exakt likadana däck fram som bak ?
eller kan det vara så att du har olika fabrikat fram o bak ?
av Psyko
Nutshell skrev:Okej, men jodå, det är både samma dimension/fabrikat o allt, jämnt slitna oxå.
Ok, det finns ju många saker det kan bero på så mitt råd är nog att lämna in den
till en Volvoverkstad och köra en diagnos på den. Ev måste man ut och köra den med en dator
inkopplad så man kan läsa av värdena för Haldexen när felet finns framme. På så sätt kan man ev se vad
som triggar att den verkar gå in vid sväng. på något sätt tror nog bilen att något hjul spinner,det
kan hända om en abs-givare strular. Då skickar den signal om att ett framhjul tex har en annan hastighet än
övriga och då kopplas 4-hjulsdriften in
av Zeppe
Halloj.
Hur har det gått?
Jag hade samma symptom som du och kollade min diff med att göra en kraftig vänstersväng på grus och konstaterade att genom att titta på det inre hjulet som ville spinna loss för det vill snurra lika med det yttre hjulet.
Min diff hade rasat ihop så det var bara att skaffa en på skroten.
Hoppas det är något annat på din då det inte är billiga prylar.
av Nutshell
Tack för visat intresse! Jag har inte kollat eller undersökt mer, har varit annat i helgen så bilen har fått vänta. Dock kan jag konstatera att problemet blir värre, jag får verkligen smyga iväg i korsningar när jag ska från stillastående o svänga sen för att det inte ska dunka till där bak. Zeppe: jag får känslan av att min beter sig precis likadant, var det bara under acceleration för dig oxå?
av Zeppe
Hej igen
Nej det var så fort jag svängde åt något håll som det tuggade i bakvagnen. Det behövde inte bara vara vid acceleration utan bara att man kör sakta och svänger.
Att det tuggar när man svänger kan vara ett starkt tips på rasad diff.
Såg en 940 med svetsad diff på Vallåkra i helgen och där tuggade det ordentligt när han svängde runt.
Alltså, rak körning, acc eller vanlig framfart, inget problem.
Svänga skapar problemet.
ljudet av ett dött batteri?

Idag när jag skulle starta på knappen k[…]

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01

Har följt kabeln och just innan den gå[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]